Da jeg har startet min egen virksomhed, og har skuft de første 50.000kr ind privat til opstart af mit ApS og står og skal undskyde flere penge (50.000kr) mere.
Hvordan er processen/regler i forhold til jeg skattemæssigt kan trække mit "lån" tilbage?
Da jeg har startet min egen virksomhed, og har skuft de første 50.000kr ind privat til opstart af mit ApS og står og skal undskyde flere penge (50.000kr) mere.
Hvordan er processen/regler i forhold til jeg skattemæssigt kan trække mit "lån" tilbage?
Hvis du skyder de sidste 50.000 kr. ind som et lån eller mellemregning til selskabet så kan du i princippet til hver en tid trække pengene ud igen. Der er ikke som sådan nogen formelle processer/regler der skal følges, overfør pengene til selskabets konto og hæv dem når de skal ud igen!
Der skal dog huskes at beregne renter af lånet. Hvorfor det kan anbefales, at du enten laver et lille lånedokument eller i excel laver et lille renteberegningsskema.
Nu ved jeg ikke om der er en "større" tabsrisiko forbundet med dit selskab, hvis der er! så skal du måske overveje, at skyde pengene ind som et kapitalindskud så du også har skattemæssigt fradrag hvis selskabet går ....
Jeg har skudt de første 50.000kr ind privat på kontoen og ønske at skyde flere ind, da jeg har nogle start omkostninger mm. Men jeg kan godt lave et excel ark der hjælper med renter mm.
Det var mere om jeg om 6 mdr kunne trække fx. 20.000kr ud som en overførsel til min egen privatkonto uden der skal gøres noget specielt ud over det måske skal bogføres på en måde.
Det var mere om jeg om 6 mdr kunne trække fx. 20.000kr ud som en overførsel til min egen privatkonto uden der skal gøres noget specielt ud over det måske skal bogføres på en måde.
Alle bevægelser skal self bogføres :) uanset hvem du låner penge af.
Hvis du om 6 mdr. vil trække/tilbagebetale 20.000 kr. fra selskabet ud til dig selv privat, så skal du som sådan ikke gøre andet end at bogføre posteringen og medtage ændringen i din renteberegning.
Du skal lave et lille lånedokument - et anfordringslån med rente eller overkurs - Det skal ligge til grund for dit lån til selskabet.
Det bogføres som lån under kortfristet gæld - helt som al anden gæld - debet bank og kredit kortfristet gæld - en konto du kan kalde "lån fra ejer"- og når dit ApS betaler tilbage, så bogfører du lige modsat når pengene igen går i banken. Der er ikke andre skattekonsekvenser end at selskabet har fradrag for renten og du skal opgive den rente du lovpligtigt skal have (markedsrente ofte mellem 4 og 12%) som renteindtægt til skat.
Christian Hjarsø:
Jeg har skudt de første 50.000kr ind privat på kontoen og ønske at skyde flere ind, da jeg har nogle start omkostninger mm. Men jeg kan godt lave et excel ark der hjælper med renter mm.
den del er helt ok
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Du skal lave et lille lånedokument - et anfordringslån med rente eller overkurs - Det skal ligge til grund for dit lån til selskabet.
Skal lave lånedokument - er jeg ikke helt enig i. Hvis ellers ikke der skal være nogle særlige lånevilkår, eks. 0-rente på anfordring.
Man skal kunne dokumentere sin renteberegning, men det kan sagtens laves i et excel-ark.
Skal lave lånedokument - er jeg ikke helt enig i. Hvis ellers ikke der skal være nogle særlige lånevilkår, eks. 0-rente på anfordring.
Man skal kunne dokumentere sin renteberegning, men det kan sagtens laves i et excel-ark.
netop fordi et lån let kunne være med overkurs eller man kunne have glemt rente - og der kunne være skattekontrol ville jeg have et lille lånebrev- Det kan for min skyld let være i tekst på på samme excel ark - bare der er noget til at dokumentere, at man har aftalt enten en rente eller overkurs. Et excel ark vil jo ofte være tomt ind til første rente
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
1. Lave mit eget lånebevis hvor jeg skriver under på given beløb og rente, hvorefter der bliver skrevet under for min side som privat og som ejer?
2. LAve et excel-ark der beviser det aftalte rente %?
absolut ja - og du kan bare skrive i selve excellen at der er lånt kr xxxx som anfordingslån til x% rente (eller overkurs) som overskift, så rækker det fint. Det er kun for at have noget at vise, - at man HAR været opmærksom på rente eller overkurs. Ofte vil der jo ikke være noget i en excel før renten forfalder - og jo slet intet hvis overkurs bruges (ex der lånes 50.000 kr som skal tilbagebetales med 55.000 om et år e.l.)
Vær ikke så ked af renten - faktisk er den en fordel, da du beskattes lavere af rente end af løn/udbytte :) Af samme grund skal du ikke for skat sætte den alt for vildt højt - deraf mit bud 4-12% som et naturligt (max) spænd, men du kan jo sætte den der du vil, hvis du kan dokumentere, at det var hvad der skulle betales til en ekstern
vh John Hannover