Jeg skal på her d. 1. + 2. februar på messe, så jeg kan se nyhederne indenfor min branche. I den forbindelse har jeg op til FLERE spørgsmål (men det undrer jer nok ikke jo). Det er mit navn der står på virksomheden, som jo er en enkeltmandsvirksomhed. Jeg er ikke gift men samboende med min kæreste, ved ikke om det gør forskel i forhold til noget her, men så er på det rene. Men ihvertfald tager min kæreste jo med på messen, da han også deltager i udvalg af varer osv. 1. Vi tager bilen, som er vores PRIVATbil. Må virksomhedens dankort bruges til brændstof og derved trækkes fra i regnskabet? 2. Vi skal overnatte da det er i Jylland, men må virksomheden godt betale for min kærestes overnatning? 3. Der vil skulle en del forplejning til, da vi er der to hele dage. Må virksomheden betale for os begge og er der nogen grænser? På forhånd tak til de kloge amino'er der altid er behjælpelige |
1: I bør beregne kilometerpenge, det er en bedre forretning for jer, og så er der ingen tvivl om, at det er en OK måde at gøre det på. Link til noget om kilometerpenge: http://anettesand.dk/2007/kilometerpengek%c3%b8rselsgodtg%c3%b8relse-2008-takster/
2. Ja, det må firmaet godt, siden din kæreste nu er medarbejder - omend frivillig og ulønnet.
3. Ja. Og der er nogle grænser, udgiften må ikke overstige det rimelige. I kan også vælge at beregne diæter efter statens takster, som er et skattefrit beløb, I begge kan få udbetalt, hvor I ikke skal aflevere kvitteringer for bespisningen.