Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørsel, spisning m.m. ifbm. messe

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Nov 07
Indlæg ialt: 402
Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal på her d. 1. + 2. februar på messe, så jeg kan se nyhederne indenfor min branche.

I den forbindelse har jeg op til FLERE spørgsmål (men det undrer jer nok ikke jo).

Det er mit navn der står på virksomheden, som jo er en enkeltmandsvirksomhed. Jeg er ikke gift men samboende med min kæreste, ved ikke om det gør forskel i forhold til noget her, men så er på det rene. Men ihvertfald tager min kæreste jo med på messen, da han også deltager i udvalg af varer osv.

1. Vi tager bilen, som er vores PRIVATbil. Må virksomhedens dankort bruges til brændstof og derved trækkes fra i regnskabet?

2. Vi skal overnatte da det er i Jylland, men må virksomheden godt betale for min kærestes overnatning?

3. Der vil skulle en del forplejning til, da vi er der to hele dage. Må virksomheden betale for os begge og er der nogen grænser?

På forhånd tak til de kloge amino'er der altid er behjælpelige Wink

Webshop med kvalitet i børnehøjde - www.vildbasser.dk

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 14:33

1: I bør beregne kilometerpenge, det er en bedre forretning for jer, og så er der ingen tvivl om, at det er en OK måde at gøre det på. Link til noget om kilometerpenge: http://anettesand.dk/2007/kilometerpengek%c3%b8rselsgodtg%c3%b8relse-2008-takster/

2. Ja, det må firmaet godt, siden din kæreste nu er medarbejder - omend frivillig og ulønnet.

3. Ja. Og der er nogle grænser, udgiften må ikke overstige det rimelige. I kan også vælge at beregne diæter efter statens takster, som er et skattefrit beløb, I begge kan få udbetalt, hvor I ikke skal aflevere kvitteringer for bespisningen.

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 16:46

Githa:
Må virksomhedens dankort bruges til brændstof og derved trækkes fra i regnskabet?

Enig med Anette/Inloco.

Dine kørselsomkostninger udgøres af langt mere end brændstof. Desuden er der afgrænsningsspørgsmålet (er al benzinen brugt op inden du kommer hjem?).

Næh, betal privat ALLE udgifter. Indkøb, reparationer, benzin, forsikring. Og udbetal så dig selv skattefrit efter statens takster. Er du ikke for ekstravagant i dine bilvaner, så er det faktisk en overskudsforretning (smlg. med marginaludgifter ved de ekstra kilometre).

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:34

Vi er helt enige, men Ghita kunne måske få det indtryk at hun skulle sidde med et litermål og måle benzin hvergang der er kørt erhvervsmæssigt i bilen. Smile  Det man rent praktisk gør er at man fordeler udgiften forholdsmæssigt på grundlag af kørte kilometer (erhvervsmæssige kilometre/samlede kilometre), lige så vel som man i godtgørelsesmodellen beregner kørselsgodtgørelsen på den erhvervsmæssige kørsel.

Noget andet er at I godt må bruge virksomhedens dankort til at købe benzin m.v.. I skal så bare føre udgiften på kapitalkontoen (mellemregningskonto) hvorved det bliver en privat hævning.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 2. Nov 07
Indlæg ialt: 402
Skrevet kl. 10:16

1. Dvs. istedet for at bruge virksomhedens dankort på brændstof frem og tilbage til jylland, så beregner jeg 3,47 pr. km?? Og kun på en person ik'? Hvordan "får" jeg disse penge? Hvordan bogføres osv.?

2. Hehe... ja han er vidst frivillig medarbejde, men jeg er nu også ulønnet :-) Webshoppen er en sidebeskæftigelse til mit lønnede arbejde.

3. Hvad kan bedst svare sig i forhold til forplejning - diæter eller blot at bruge virksomhedens dankort og så bogfører udbetalingerne fra banken på en forplejningskonto?

Webshop med kvalitet i børnehøjde - www.vildbasser.dk

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 10:53

1. Ja, 3,47 pr km op til 20.000 km i 2008. Du kan faktisk 'fysisk' udbetale dem fra virksomhedens bankkonto eller pengekasse hver eneste gang: Debet 'rejseomkostninger', kredit 'bank' eller 'kasse'. Eller osse noterer du blot i regnskabet at virksomhedens gæld til dig er steget: Debet 'rejseomkostninger', kredit 'mellemregning'. Forskellen er den samme.

2. Ja, du kan betragte ham og dig som ligestillede m.h.t. rejseomkostninger. Men der er jo en forskel. Ganske vist får ingen af jer løn, men du får ret til at hæve af overskuddet (og pligt til at betale skat af overskuddet)

3. Sover du på en bænk i parken? Hvis ikke, så tror jeg umiddelbart du skal lade virksomheden betale det hele (undtagen altså benzin og andre kørselsomkostninger), og så færdig.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:52

Vedrørende punkt 3 er jeg umiddelbart enig med Henrik. Jeres omkostninger til logi og kost ude i byen er umiddelbart dyrere end satserne. Men hvis I eksempel overnatter hos private bekendte eller familie er det ikke at betragte som frit logi og så kan I bruge logi godtgørelsessatsen. Det samme gør sig gældende vedrørende kost, hvis I får kost hos dem. Er kosten derimod en del af betalingen for deltagelse i messen sidestilles det med fri kost og I kan så ikke foretage fradrag med diætsatsen.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)