Kære Aminoer Jeg var selv i praktik i udlandet og elskede det, mit tilbud kom gennem den internationale koordinator på mit universitet, men hun opsøgte selv virksomhederne og havde kontakter i lokalområdet. Jeg tænker det ikke ligefrem er normen for praktikpladser i udlandet. Uanset hvad vil jeg gerne tilbyde nogen den samme mulighed for at komme i praktik, nu hvor jeg kan og føler mig sikker i at vi kan tilbyde et lærerigt forløb. Jeg har haft kontakt til mit universitet og også lavet et opslag i deres database, men om det er blevet set er svært at sige. Vi er meget fleksible i forhold til hvornår vi kan tage praktikanter (løbende) og hjælper gerne med at afstå udgifter i forbindelse med praktikken (transport herover, finder et sted at bo osv.). Så i mine øjne har vi et godt tilbud for en praktikant som er interesseret i eCommerce, online markedsføring, SEO, AdWords og meget mere. Har nogen af jer haft held med at bruge nogle hjemmesider? Skal man i kontakt uddannelsesvejlederen på de enkelte universiteter? Andre gode tricks til at finde praktikanter generelt? På forhånd tak, jeg glæder mig til at læse jeres svar. |
Som studerende overvejer man fordele og ulemper - ulemperne ved at tage praktik i udlandet er enorme, især økonomisk. Hvis du ikke har et brand, som kan lokke de unge afsted, så må du tænke i andre baner.
Jeg husker stadig, hvordan flere større selskaber prøvede at lokke mig til udlandet i praktik - Nogle var tilmed så optimistiske, at lokke mig afsted uden løn (nogle forventede endda, at jeg dækkede mine leveomkostninger, fordi praktikken var en "investering"). Endte selv med at vælge en praktikplads, som tilbød god løn, selvstændige opgaver og resultater som kunne gå på CV'et og mulighed for videre karriereforløb.
Hvis man ikke tilbyder fantastiske forhold ifb. med praktik, så får man i bedste fald kun adgang til de middelmådige praktikanter. Det behøver ikke kun handle om økonomi, men også forhold på arbejdspladsen - får man tilegnet sig nogle kompetencer? Er man tilknyttet en oplæring eller ser arbejdsgiver mest en som gratis arbejdskraft?
Hvis du skaber de gode forhold, så smut forbi diverse Company Dating-arrangementer, hvor studerende valfarter til og undersøger muligheder for praktikpladser. Tilbyd at holde et oplæg på relevante uddannelser om emnet, og få derigennem opbygget en relation til underviserne - de kan hjælpe med at håndplukke de bedste studerende.