Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af scooter fra sig selv

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Nov 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 09:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Min kone købte en scooter til ca. 6.000 kr den 11. oktober for at kunne komme på arbejde (rengøring om natten). Jeg oprettede efterfølgende et firma den 22. oktober i hendes navn i håb om en vi en dag kunne få gang i vores eget firma. Lykken ville at hun allerede den 1. november havde fået en aftale i stand hos en restaurant lige i nærheden, hvor hun allerede arbejdede.

Nu har hun en scooter som både bringer hende på arbejde privat og i forbindelse med hendes eget firma. Kan hun få nogle af omkostningerne i forbindelse med scooteren lagt hen til firmaet? Vi det være OK hvis firmaet købte scooteren? Og hvad med driftsomkostningerne til scooteren?

Hun skal stort set køre den samme rute uanset om hun havde sit private arbejde eller ej. Den anvendes ikke til andre formål.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46684
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:02

det er ikke nødvendigvis korrekt - at I har firma hvor din kone nu fakturer hvad der her lyder som rent lønmodtager arbejde. Det må man faktisk ikke - det kræver det er en totalt selvstændigt virksomhed - ex at hun kan tabe penge på det mm - og det lyder det slet ikke som. Læs http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html 

Det har så også lidt med transport at gøre - for hun kan ikke tage kørepenge som fradrag hvis det rent faktisk er lønmodtager arbejde og dermed befordringsfradrag om jo har andre regler og lavere satser. 

kørepenge http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html Her får man problemer hvis man tager fradrag for kørsel som selvstændig hvis man bare fakturerer alm lønmodtagerarbejde

befordringsfradrag - som hun kan få som ansat http://johnhannover.blogspot.dk/2014/11/befordringsfradrag.html 

Hvis firmaet skal eje scooteren vil det udløse skat af værdi af fri motorcykel / scooter og det vil nok ikke betale sig

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Nov 16
Skrevet kl. 12:12

Jeg har muligvis skrevet sætningen lidt kluntet.

"... restaurant lige i nærheden, hvor hun allerede arbejdede" - Her menes at hun arbejdede i nærheden. Ikke i den restaurant hvor hendes firma nu har en aftale.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:42

ændrer ikke det store som sådan - ER hun helt selvstændig med økonomisk risiko (ud over ikke at få "lønnen" ) eller ikke er det afgørende. Scooter i firmaet = skat af fri motorcykel / scooter hvis den er med hjem (hvad den er) og køre penge kan ikke tages mellem hjem og arbejde (igen ud fra lønmodtager eller ikke)

Det er som du så i tidl. link ikke et spørgsmål om hvad aftalen siger - men om det faktiske arbejde

vh John H

Tilmeldt 1. Nov 16
Skrevet kl. 13:42

Jeg forstår ikke helt hvorfor det skal betragtes det som et lønmodtager job. Hun har et firma, der udfører en opgave for et andet firma (restauranten). Er det ikke normal praksis for rengøringsfirmaer? Det er intet "ansættelsesforhold" mellem restauranten og hende.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 17:32

Hvis du kun har én arbejdsgiver, er du lønmodtager. Som John skriver, er det ikke noget, du selv vælger - det er jobbets art og omfang. Læs evt. mere her: http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=2064100&vId=0.

Hvis I planlægger at have flere kunder, er det naturligvis en forretning og kan registreres som sådan. Det er muligt at I i mellemtiden kommer til at befinde jer i den berømte gråzone og så er det måske bedst at ringe til Skat og spørge.

Tilmeldt 1. Nov 16
Skrevet kl. 18:42

Undskyld hvis jeg lidt sat af i den her snak.

Den 22. oktober opretter vi et firma, da vi har planer om, at investere penge (økonomisk risiko?) i reklame og materiel, så hun kan arbejde som selvstændig.

Den 28. oktober får hun (af tilfældige årsager) tilbud om en opgave til firmaet.

Hensigten med at starte firma har fra start at have en kundekreds, der tæller mere end én enkel kunde. For at gøre det har vi sigt planer om at reklamere på den ene eller anden måde, hvori der må formodes, at der vil komme nogle udgifter. Den eneste udgift indtil videre er et webhotel og domæne. At hun fik den første kunde før hun rigtigt kom i gang med at økonomisk investere i diverse ting, ændre vel ikke på at det er et firma? Eller skal man have hele den forkromet plan 100% på plads inden man registrere firmaet?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:57

nej - hun kan godt være selvstændig - det er ikke til at afgøre alene på din beskrivelse men det kan sagtens være sådan og man kan sagtens have en kunde til start 

I så fald - altså ved at det ikke er kørsel fra hjem til arbejde - kan hun få kørepenge efter statens takst mod at føre kørebog - som fradrag i skat (ikke udbetale i personlig virksomhed som udgift men tage som fradrag) Det afgørende er, at I føler jer trygge ved at skat ikke kan mene det er lønmodtager type - netop reklamere vil være et godt punkt.

Satser for motorcykel og for knallert/45 knallert finder du i indlæget http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html 

En voksen scooter må vel svare til motorcykel, medens en 45 scooter falder under knallert/45

vh John Hannover

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)