Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er jeg selvstændig eller lønmodtager i mit ApS?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. May 15
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 08:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Min partner og jeg har oprettet hver vores holdingselskab (IVS) og med dem har vi stiftet vores driftsselskab (ApS).

Vi har ansat os selv i driftsselskabet som direktører med direktørkontrakter, og defineret klare ansættelsesvilkår.

Vi modtager begge løn fra driftsselskabet. Vi har også et par stykker ansat (ved ikke om det har noget at sige).

Så her kommer det store spørgsmål, er jeg selvstændig eller lønmodtager? Her tænker jeg f.eks. i forhold til valg af A-Kasse og Lønsikring.

Reelt set er vi jo ansatte i driftsselskabet, som både ejes og er stiftet af holdingselskaber. Så jeg ville se mig selv som lønmodtager.

Hvad mener i?

Fra Randers
Tilmeldt 17. Sep 10
Indlæg ialt: 380
Fra  Evers EL-teknik aps Skrevet kl. 09:51

Det er faktisk lidt sjovt. Dit spørgsmål besvares på forskellig vis afhængig af hvem du spørger. Spørger du fagforeningen så er du selvstændig. Spørger du skat, så er du lønmodtager...

Mangler du et godt tilbud på en el-opgave?? 
Evers EL-teknik ApS | Kavalerivej 16, 8930 Randers NØ | tlf. 71 99 83 34 | sk@eversel.dk | www.eversel.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46612
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:28

reglerne er faktisk forskellige - i forhold til ting som a-kasse, kørepenge, arbejdsskadeforsikring og skat

A-kasse: Du er virksomhedsejer/selvstændig OG ansat i princip. Din optjeningsret består af firmaets overskud, din ejerandel af det OG din løn som ansat - Resultatet med reguleringer af bla.a. rente ind og ud for selskabet OG din skattepligtige løn. Der baseres efter tid på de to bedste af 5 sidste år. Hvis vi holder det simpelt, og siger du har 0 resultat og en løn på ca 270.000 kr i de to bedste af de seneste 5 år - er du dagpengeberettiget - men det er altså både løn og resultat der tæller.

Lønsikring ved jeg ikke - hør f-.eks. ASE

Kørepenge: Du er ansat - og må ikke få kørepenge efter statens takst uden du samtidigt har en helt reel løn ud. (modsat selvstændig i personlig virksomhed der altid kan tage fradrag)

Arbejdsskadeforsikring: En selvstændig i personlig virksomhed har ingen pligt - Et selskab skal lovpligtigt forsikre aktiv ejer som ansat uanset løn og omsætning - og begge selskabers CVR SKAL være omfattet af policen for ikke at risikere en grim bod - Du er ansat uanset løn og omsætning i alle fald i det lys

Skat - som person er du som ansat - som firma er firmaet selvstændig juridiks person og angiver skat 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. May 15
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 13:47

Hej John.

Tak for indlægget, det fandt jeg meget brugbart.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 20:50

.. og overfor sig selv og sine omgivelser er man selvstændig -- man sørger for sig selv.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)