Hej Jeg går med tankerne om at oprette min egen virksomhed. Lige pt. arbejder jeg som konsulent og min løn går ind I et firma jeg ejer sammen med nogle andre. Men jeg vil gerne have min løn trukket ud af det firma, så det kører for sig selv. Derfor vil jeg gerne oprette min egen virksomhed hvor pengene fra konsulent opgaver kan komme ind. Jeg har kigget lidt på både Aps og personlig virksomhed, men jeg har nogle spørgsmål: Sagen er at jeg har et konsulent bureau til at finde opgaverne til mig (jeg er tilknyttet flere bureauer, men har indtil videre kun brugt det ene) Så dvs jeg har i princippet kun 1 kunde (lige nu)... så vidt jeg kan læse mig til, giver det problemer, da det så bliver set som et ansættelses forhold istedet, og det tror jeg ikke bureauet er interesseret i. Er det rigtigt forstået? Jeg er meget i tvivl om hvilken virksomheds form der giver mest mening for mig, jeg forventer at komme op over topskats grænsen og min tanke var derfor at lave et Aps, så man kunne udbetale løn op til grænsen og lade resten stå i firmaet... Jeg håber der er nogen som kan hjælpe mig lidt på vej :) |
1 Det er afgørende hvis du vælger ApS at arbejdet kan ses som absolut selvstændig virksomhed og ikke en måde at få honorar eller løn ud uden skattetræk, for ellers kan det give en tripple beskatning - et kriterie der kunne være netop kun en "arbejdsgiver" mm læs meget mere I:
http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html
2 Gøres det i personlig virksomhed er den risiko der vel ikke -
3 i begge fald kan du hæve op til topskat og i personlig virksomhed lade resten stå til aconto skat 22% som kommer igen når du hæver - Det kan være en fordel ved svingende årsindtægter
I ApS betaler du selskabskat med de 22% af det ikke hævede og kan så hæve udbytte med 27% op til 50 t grænse (dobbelt for ægtepar men måske i brug allerede til aktier eller andet) og 42% derefter - så det vil være som topskat i princippet
Derudover er der jo lidt udgifter som kan være større i ApS end i virksomhed - til gengæld langt bedre kreditor beskyttelse
Overvej min ebog - eller hard coverbog Startup som gennemgår alle formerne let læst - fra stiftelse til skat, moms og en masse anden inspiration http://startup-linkguide.blogspot.dk/2016/04/start-up-den-komplette-ivrkstter-bog.html
vh John Hannover