Hej aminoer, jeg har en meget nystartet fotografisk enkeltmandsvirksomhed og har foretaget mit første køb som jeg skal registrere i Dinero. Jeg regner ikke med at foretage andre køb indtil jeg er sikker på at virksomheden kører fornuftigt, så det er kunne dette ene køb jeg skal bogføre. Jeg har købt et kamera for et beløb der er større end 12900 (nuværende grænse for straks afskrivning), og skal for første gange bogføre i Dinero (jeg har dog allerede sendt og bogført nogle fakturaer). Så vidt jeg kan se skal det bogføres således at a) Jeg trækker moms fra b) Afskriver resterende beløb hen over tre år Forudsæt at ovenstående er korrekt, håber jeg at en venlig sjæl kan hjælpe mig med at bogføre de to posteringer i Dinero, gerne med konkrete konto numre |
Købsmoms er et aktiv, og derfor skal det debiteres.
Selve kameraet er også et aktiv, og du skal debitere en passende konto for kameraets pris uden moms. Det kan være at du har en konto som hedder "arbejdsredskaber" eksempelvis.
Så skal du kreditere eksempelvis bank/netbank/kasse eller hvad du har brugt til betaling, for det fulde samlede beløb, da det er dét beløb som pågældende konto er blevet påvirket med.
Hvis kameraet har kostet 1000 kr, udgør momsen 200 kr.
Kamerats værdi = 800
Samlet debet = 1000
Banken er påvirket med 1000
Samlet kredit = 1000