Hej, Jeg står og skal oprette en enkeltmandsvirksomhed, da jeg skal lave noget freelance arbejde ved siden af mit fuldtidsjob. Der er derfor kun tale om ganske få timer om måneden og derfor relativt få penge, men virksomheden jeg skal arbejde for, vil gerne have at jeg opretter mit eget firma, så jeg kan fakturerer dem - så det gør jeg! Jeg har ingen erfaring med den slags, og har derfor nogle spørgsmål, som jeg tænkte at I næsten må være de bedste til at svare på. Jeg tænker, at det bliver en enkeltmandsvirksomhed jeg laver, og jeg vil selvfølgelig bede min bank om, at få oprettet en erhvervskonto. Mine spørgsmål går derfor på: 1) De penge jeg får indbetalt på min nye erhvervskonto, er der jo ikke betalt SKAT af. Hvordan gør jeg det? Skal jeg ændre min forskudsopgørelse? Det er jo kun et relativt beskedent beløb hver måned. Alt hvad jeg får ind, vil desuden være mere eller mindre overskud, da der ingen udgifter er forbundet med det arbejde, jeg udfører. 2) I tråd overstående kommer jeg ikke til at have nogen købsmoms overhovedet stort set. Kun salgsmoms. De fakturerer jeg sender ud vil alle være inkl. moms. Er der nogen "fordel" i at have et stort plus på sin salgsmoms? Eller hvad kan man bruge det til? Håber I forstår hvad jeg mener. :-)
|
Hej du behøver ikke have en erhvervskonto. En almindelig konto er også ok.
Moms tager staten fra dig, det kører uafhængig af din skat og indtægter. Så det har overhovedet ingen betydning for dig.
Bliver du ikke momsregistreret - kan du sælge uden moms - så bliver dine faktura 20% billigere.
Læs mere:
http://johnhannover.blogspot.dk/p/indholdfortegnelse.html