Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Noget jeg ikke har lært i skolen - opstart af virksomhed

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Aug 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej derude

Jeg er helt nyt her på sitet, og håber I kan hjælpe mig med det her spørgsmål.

Som det nok fremgår af titlen handler det om opstart af virksomhed. Jeg ved godt der ikke er en udførlige opskrift på dette. 

Men det der nok har holdt mig fra at starte noget meget før er alt det med skatten. Hvad er det man skal tage højde for? Hvordan er det med indberetning af hvad man tjener, og hvor meget skal man betale i skat? Ved godt det virker som et voldsomt naivt spørgsmål, men ville nu gerne høre hvordan I har gjort. Håber det giver mening. 

Tilmeldt 10. Jul 16
Indlæg ialt: 38
Fra  ITKald Skrevet kl. 12:40

Hej med dig, og velkommen til.

Nu har jeg selv startet min egen IT service virksomhed. Hvis du tænker på det samme (altså noget service haløj), så vil jeg anbefale dig at starte som en ikke moms-registeret virksomhed eller pmv virksomehed, hvis du ikke er glad for at offentliggøre dit CPR-nummer .. (Du får et CVR-nummer som en pmv-virksomhed, og du er stadig ikke moms-registeret).. Du må bare lave mere end 50.000kr om året, hvis du gør det, så skal du ændre din virksomheds type når du rammer de 50.000kr.. :)

Men ang. skat, så skal du bare sørge for at have fakturer og regnskaber på alle udgifter og indtægter.. Derefter indberetter du overskud til skat på skats hjemmeside.. :)

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 12:50
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du skulle måske tag en tur på google. :)

https://startvaekst.virk.dk/start/start-en-ny-virksomhed
http://www.ekspertvalg.dk/blog/2013/12/tjekliste-10-trin-til-at-starte-din-egen-virksomhed
http://www.startupsvar.dk/

For at svare på dit spørgsmål.
Det med skatten, kommer an på om du starter et selskab (ivs, aps eller a/s) eller om du starter personlig virksomhed. 
Som selskab skal du lave en årsrapport, som skal indsendes til erhvervstyrelsen. Man skal indsende en selvangivelse, hvori man indberetter hvad selskabet har i skattepligtigt resultat, som der så skal betales 22% af. De 22% skal betales den 20. november.

Som personlig virksomhed, kommer din virksomheds overskud ind på din egen årsopgørelse. (her kan man bruge virksomhedsordningen eller kapitalafkastordningen).

Men jeg vil sige det med skatten, først kommer når man har drevet selskab eller virksomhed, i et stykke tid. Det er ikke noget man løbende skal betale til.

Håber det giver mening. :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46617
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:54
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

du kan her læse om det helt basale med at starte ny virksomhed - ganske uanset form. Start i alle fald stille og roligt uden store omkostninger - enten som person, eller som en personlig virksomhed - evt PMV som er uden moms hvis du ved du omsætter under 50.000 kr på alle 12 mdr perioder.

Skatten er kort beskrevet 8% af alt du tjener indtil dit fradrag er brugt op, og så 42% af alt derover op til topskat som du næppe rammer. Det er skat af indtægter minus de udgifter der alene kommer, for at du har fået indtægterne

Læs dette letlæste link http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/start-af-virksomhed-skal-jeg.html 

Overvej at hygge dig med en iværksætter "bibel" http://startup-linkguide.blogspot.dk/2016/04/start-up-den-komplette-ivrkstter-bog.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 13:41
Tilmeldt 5. Aug 16
Skrevet kl. 08:38

Hej igen

Wow det er lidt overvældende at så mange har taget sig tid til at kigge på tråden. I er alle kommet med mange gode råd, og mange forskellige vinkler. Tusinde tak, det har været afklarende at læse. Vil lige prøve at se på nogle af de links I har linket til. Vender nok tilbage med flere spørgsmål. Endnu engang tusinde tak!

Tilmeldt 5. Aug 16
Skrevet kl. 10:28

Nu opstod der et virkelig dumt spørgsmål. Men jeg har jo også en husleje der skal betales. Hvordan er det så lige hvis man selv skal bruge nogle penge som privatperson? Så skal de vel udbetales via firmaet? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46617
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:39

Kalyt:

Nu opstod der et virkelig dumt spørgsmål. Men jeg har jo også en husleje der skal betales. Hvordan er det så lige hvis man selv skal bruge nogle penge som privatperson? Så skal de vel udbetales via firmaet? 

jeg tror du vil ha fordel ved at betale lidt til en med kendskab til det her, som kan følge dig i starten og skubbe ret vej

Ja - de skal udbetales via firmaet hvis det er der alle dine udgifter skal dækkes fra - Som enkeltmands virksomhed uden betydning for skat som personlig hævning - og du betaler skat af dit overskud uanset hvor meget eller lidt du hæver (det er dine egne penge) - og i selskabsform som løn med skatteindberetning - 

Overvej også min e-bog START-UP som dækker enkeltmands virksomhed og selskaberne IVS og ApS og forklarer rigtigt letlæst om skat og moms og en frygtelig masse andet. Du er nødt til at skaffe dig viden på den ene eller anden måde http://startup-linkguide.blogspot.dk/2016/04/start-up-den-komplette-ivrkstter-bog.html 

god vind med det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)