Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stiftelse vedtægter & stiftelsesdokument - et par spørgsmål til jurakyndig

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Valby
Tilmeldt 23. Feb 16
Indlæg ialt: 39
Fra  Churchkey ApS Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen,

Langt om længe har jeg besluttet at starte et ApS, men da jeg synes, det er ret spændende og ikke så indviklet som man får det til at lyde, vil jeg gøre det selv (også mest for at lære processen at kende). Skal siges er selv økonom (cand.polit) og jura er ikke et ukendt område for mig, men har brug for et par svar til stiftelsesdokument og vedtægter - således, at jeg ikke skal lave noget om senere .Jeg har fundet lidt hjælp på virk.dk, læst deres vejledninger samt selskabsloven, diverse indlæg her etc.

Jeg har indsat stiftelsesdokumentet (inkl. vedtægter) nedenunder. Jeg håber der er en eller to, der kan svare på disse konkrete spørgsmål eller blot nogle af disse samt sige om jeg mangler noget. Mit indlæg bliver måske lige lovlig lang, men jeg håber ikke, at det afskrækker jer fra at svare :)

Det skal siges at selskabet skal stiftes med min far som bor i udlandet (EU).

1. Dato og retsvirkning. Vedtægterne (og stiftelsesdokumentet) underskrives at begge stiftere. Vi skal ikke afholde en stiftende generalforsamling. Normalt er datoen for stiftelsen=datoen på, medmindre man specifikt nævner i stiftelsesdokumentet at denne skal have en senere restvirkning. Behøver vores undskriftsdato være den samme? Eller kan jeg sende fysisk dokument til min far, som underskriver den, sender retur til mig, hvor jeg underskriver den - det er så den dato stiftelsesdokumentet gælder fra.  Det skulle vel ikke være et problem. Jeg skriver dog "har dags dato besluttet at.." - skal man slette det?

2. Tegningen og indbetaling af kapitalandele. Ifølge SEL § 26 skal stiftelsesdokumentet indeholde "fristerne for tegningen og indbetalingen af kapitalandelene". Hvad skal der skrives her? Pengene står inde på min privatkonto, når jeg skal i gang med at oprette på virk.dk, vil min bank oprette en konto "under stiftelse" og godkende selskabskapitalen. Så jeg er ikke helt med på hvad jeg skal skrive her - tegningen sker vel i stiftelsesøjeblikket eller den dag, banken overfører pengene fra "under stiftelse"-kontoen til erhvervskontoen.

3. Stiftelsesomkostninger. Hvis selskabet skal afholde stiftelsesomkostninger skal disse anføres på stiftelsesdokumentet - men der er jo ikke fradrag for stiftelsesomkostninger. Så hvad skal jeg skrive her - 670 kr., gebyr til Erhvervstyrelsen - det er vel det eneste i dette tilfælde, da jeg gør det selv.

4. Valg af ledelse uden at afholdelse af generalforsamling. Ifølge SEL § 39, skal man fravælge revisor (hvis man opfylder betingelserne selvfølgelig) og vælge ledelse i selve stiftelsesdokumentet, hvis man ikke skal afholde en generalforsamling indenfor 2 uger efter stiftelsen. Er det fint, at skrive som jeg har skrevet?

5. Vedtægter. Jeg tror jeg har det hele, hvad der kræves af SEL. Men hvordan skal jeg skrive mht. fravalg af revision - da vi ikke har afholdt en generalforsamling, kan jeg ikke skrive sådan - det har vi besluttet ved stiftelsen.

Der er sikkert mere. Men tak for jeres kommentarer.

De bedste hilsner Martin

5734.amino stiftelsel.docx

Fra Valby
Tilmeldt 23. Feb 16
Indlæg ialt: 39
Fra  Churchkey ApS Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved godt at indlægget  er ret langt og omfattende :), men er der virkelig ingen, der kan svare på et eller flere spørgsmål...?

mvh Martin

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)