Hej med jer :) Jeg har omstruktureret mit firma lidt, og har i den forbindelse nogle (flere) spørgsmål, som jeg ikke har kunnet finde et endegyldigt svar på, via Google/Amino. 1. Jeg har ansat en medarbejder, som aflønnes sporadisk, til en given timeløn. Hvad trækkes/indberettes automatisk via Danløn, når jeg udbetaler løn? Og hvad bliver opkrævet senere på min konto? Medarbejderen er tilmeldt Eindkomst, har træk på bikortet, skal have feriepenge som optjenes som "dage" (ikke timer) kvartalsvis til feriekonto, og er oprettet som løsarbejder. 2. Jeg har læst noget om FIB, AES osv. Der står at det opkræves årligt på et girokort. Hvornår kommer dette? Skal jeg overhovedet betale til det, i min virksomhed? Hvad koster det? Synes virkelig det er forvirrende.
Dét jeg vil frem til med ovenstående, er egentlig bare at jeg meget gerne vil vide hvor meget ekstra jeg skal forvente at skulle af med, når jeg har betalt løn til medarbejderen.' På forhånd tak :) |
1 brug danhjælp hjælpe funktion - de svarer konkret inden for ½ time Der trækkes skat og am bidrag og betales løn til medarbejders konto hvis disse konti er indlagt´Løn på dispositionsdag og skat senere - ex månedsløn omkring den 8. men husker ikke tidsrum for timeløn
Feriepenge husker jeg ikke i hovedet men mener de trækkes til feriekonto
2 Jeg mener AES og det som hedder "samlet betaling" bliver opkrævet separat fra ATP til dig baseret på ATP beløbet og ja, du skal betale til det som en del af arbejdsgiveres solidariske forpligtelse til at betale til elevreffusion f.eks. uanset elev eller ikke. Jeg mener også der kan være træk til barsel igen lønafhængigt, men Danløn hjælp kan give dig reglerne let
vh og god vind med din ansatte - godt gået John H