Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed - Problemer ved ganske få kunder

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Oct 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har et spørgsmål omkring det at starte en enkeltmadsvirksomhed.

Min historie kort ;)

Jeg er fuldtidsansat i en virksomhed, hvor jeg er alm lønmodtager.

Virksomheden har en samarbejdspartner, der havde behov for et IT system, jeg siger ja til at lave i min fritid.
(Efter aftale og godkendelse af min leder)

Det var estimeret til at kunne holde sig under de 50.000 kr i lønudgifter til mig, så jeg bare kunne indberette det som B-indtægt.
Men efterhånden som jeg blev færdig, kom der flere og flere opgaver på :)
Så nu har jeg arbejdet for dem, for omkring 90.000 kr.
Jeg har ikke sendt dem en faktura endnu, men arbejdet er udført.

Der kan komme yderligere timer i fremtiden, jeg gerne ville kunne fakturere nemt.

Hvad gør jeg?

Jeg synes jo ikke jeg er ansat hos dem, da jeg selv har kunne bestemme min arbejdstid, alt arbejde er foregået hjemme privat, "Hjemme fra”.
Derudover har jeg selv "forhandlet" en timeløn på x antal kroner, som vi var enige om.

Hvis jeg starter en enkelmandsvirksomhed og får et CVR nummer, kan jeg blive beskyldt for ovenstående, at jeg var ansat.

Men har faktisk også lavet noget for min tandlæge, jeg heller ikke har faktureret endnu, så hvis jeg nu "har 2 kunder", kan det være det går lidt nemmere?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:09

der er ikke en endelig facitliste- lønmodtager eller selvstændig. Et vigtigt punkt er, om du har en økonomisk risiko (ud over at ikke få dine penge) du kan se mere her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html 

Hvis du har lavet arbejde for over 50 t og det ses som momspligtigt arbejde, så skulle du jo have momsregistreret for længe siden - lige så snart det var "åbenlyst" du ville omsætte over 50 t - som ikke er en bund men på "forventning"

Har du ikke faktureret i CVR men i CPR så skal den der betaler dig indberette som honorar - bidragspligtigt  honorar som du så skal indbetale, men det er betales klare pligt at indberette.(ellers vil udbetaler jo betale sort - og kunne få bod og mistet fradrag)

OM du kan argumentere for honorar - er der ikke moms men jeg kan ikke lide det virker til at være ganske regelmæssigt gentaget og med fast timepris

Du kan overveje at få en revisor til at vurdere mere præcist ud fra flere oplysninger

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Oct 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 23:05

Tak for svaret.

Jeg prøver at få revisoren fra virksomhenden jeg har udført arbejddet for, til at kigge på det hele.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)