Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lukning af Enkeltmandsvirksomhed og ejendele

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Oct 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg står i den situation at jeg skal have lukket min enkeltmandsvirksomhed ned og oprettet et IVS istedet. Det er i sig selv lige til, men...

Jeg har igennem tiden indkøbt udstyr igennem virksomheden (samlet under 12.000,- i værdi) og har endnu ikke indberettet det til skat (mht. skatteregnskab). Hvad skal jeg gøre med dette udstyr, i og med at jeg gerne vil fortsætte med at benytte det efter jeg har skiftet til IVS?

Snakkede med en kammerat, som mente at det ville kunne betragtes som "straksafskrevet" og at jeg derfor ikke behøver at foretage mig mere, men hvad det helt præcis indebærer har jeg svært ved at overskue.

Håber i kan hjælpe.

Mvh,

Rasmus

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46626
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:22

find bedre kammerater at snakke med Smile Alt du har købt i år skal ud igen. Varer til indkøbspris og formentlig samme med aktiver købt i år - indkøb

Det med straksafskrivning har intet med det at gøre. Ellers kunne man jo stifte-  lave en masse indkøb under 12.900 og så lukke og ha fået fradrag i moms og skat - og nej - så tosset er det ikke

Du skal derfor - hvis du lukker og vil forsætte aktiviteten i IVS sælge alt - uden moms til dit IVS sammen med retten til aktiviteten. Så har du ikke moms ind og dit IVS har ikke købs moms-  blot indkøbspris hvis det er HELT samlet salg af aktivitet og aktiver

Du kan have en vis risiko for, at der bedømmes en goodwill som så også kan være skattepligtig

Dit IVS skal jo så enten stiftes med penge nok til at købe det - eller du skal lave et personligt lån til dit IVS og det skal være med et lille lånebrev og lovpligtig skal der beregnes og betales en makedsrente (ofte 4-12%) som dit IVS har som udgift og du personligt skatte af som renteindtægt

Husk også lige, at IVS koster lidt mere at drive. Der er i modsætning til personlig virksomhed lovpligt krav om arbejdsskadeforsikring i selskabet for dig- uanset du har løn óg uanset der er omsætning.
Du kan risikere lidt mere krav om gebyr i bank i forhold til den lovpligtige erhvervskonto
Du kan formentlig ikke klare en korrekt årsrapport, beregning af selskabsskat i +/- og selskabsselvangivelse. 

Du kan ofte regne med ca 7-10.000 kr i faste årlige omkostninger

Du skal regne med at en evt senere lukning af IVS tager langt mere tid end af personlig virksomhed

Du gør mere end klogt i at sætte dig ind i alt. Alt for mange laver fej, en del ganske grove hvilket ses af, at der er ca 20.000 IVS aktive og så er 2.000 under tvangslukning af styrelsen, hvilket er alt for mange på den tid og ud fra det antal stiftede. Du kan google en masse, eller klogt, knytte en der rådgiver omkring stiftelse til dig - og du kan overvej min e-bog om netop IVS som fører dig langt sikrere gennem det hele http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/ivs.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Oct 16
Skrevet kl. 18:47

Det er måske en vigtig detalje jeg har udeladt, men alt dette udstyr er betalt ved udlæg fra min side af - altså fra egen konto, men til firmaet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:35

har ikke anden betydning end at du stadigt sælger det til IVS og så får du jo penge ind som så gør at det bliver en indtægt i din personlige virksomhed - (udligner den udgift det var helt enkelt)

Din virksomhed må så gerne give dig dine penge - idet det udlæg du har lavet slet ikke påvirker resultatet i enkeltmands - det er ren status og dermed uden betydning for skatte

Overvej at få en proff øko person til lige at sikre alt er korrekt ved overførsel og der ikke er goodwill + du har alle tal til den udvidede selvangivelse og måske tilmed får brag IVS godt igang Det er ofte pengene værd

vh John Hannover

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1110
Skrevet kl. 11:26

Snakker vi kun om det udstyr til ca. 12.000 kr du har købt. og ikke afskrevet på, så skylder du ikke skat noget. Du har måske fået momsen tilbage.

Du tilbageføre udstyret uden moms i dit regnskab krediter feks driftsmidler debiter feks privat/mellemregingskonto. Overfør det til dit IVS.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:26

kah:

Snakker vi kun om det udstyr til ca. 12.000 kr du har købt. og ikke afskrevet på, så skylder du ikke skat noget. Du har måske fået momsen tilbage.

Du tilbageføre udstyret uden moms i dit regnskab krediter feks driftsmidler debiter feks privat/mellemregingskonto. Overfør det til dit IVS.

han skriver jo han har afskrevet det - og for at overføre til IVS er der nu EN måde af få "tilbageført" udstyret lovligt = blot sælge uden moms til det ny IVS sammen med hele aktiviteten

Han kan ikke "bare tilbageføre uden moms" og så føre det over til IVS som var det købt til det IVS - det eneste han kan, er at sælge det til det IVS uden moms (ikke moms ind i personlig virksomhed som så også har haft momsfradraget - til gengæld ikke nyt momsfradrag i IVS

I princippet er vi enige - men da det er bogført og afskrevet i enkeltmands kan det ikke overføres lovligt uden på en regning til IVS - og kun uden moms hvis det er samlede aktiviteter der overføres

vh John H

Tilmeldt 2. Oct 16
Skrevet kl. 14:21

Jeg har endnu ikke afskrevet udstyret.

Men som jeg kan forstå det, så kan jeg enten vælge at "købe" det tilbage gennem det nye IVS, eller købe det personligt af min enkeltmandsvirksomhed og betale momsen oveni og så bare beholde udstyret til "personligt" forbrug. Eller tager jeg helt fejl der?

EDIT:

Jeg har personligt (fra min private konto) lagt ud for alle omkostningerne for udstyr og ydelser til mit enkeltmandsvirksomhed og som jeg forstår det, så har min enkeltmandsvirksomhed derfor en gæld til mig personligt. Ville det så være muligt at overføre den gæld til mit nye IVS og derved overtage udstyret uden at jeg skal igennem for meget hurlumhej?

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1110
Skrevet kl. 15:33

Du skal jo ikke købe det tilbage når det er dit, du skriver jo selv du har betalt personligt altså på privat eller mellemregningskonto.

Det nemmeste er nok inden jeg lukker mit enkeltmands, ville jeg lade mit nyoprettede ivs købe udstyret momsfrit.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:45

kah:
Du skal jo ikke købe det tilbage når det er dit, du skriver jo selv du har betalt personligt altså på privat eller mellemregningskonto.
det er da vel købt af hans CVR med moms og alt trukket fra.

At der er en mellemregning betyder intet andet, end at når han sælger det til IVS (og med moms hvis del salg og uden moms hvis total salg inkl aktivitet) ja så indgår det i enkeltmands regnskabet - og skal det i skatteopgørelse - uden betydning godt nok, da det jo så er udgift (opr bogført køb) og indtægt (salg til samme pris nu) helt ens - og pengene i mellemregning kan jo altid hæves - uanset lukning eller ikke - uden skat i personlig virksomhed

JA du skal nemmest stifte IVS først - og så laver du en regning uden moms på alle aktiverne (kun uden moms hvis det er alle aktiver og aktiviteten samlet du sælger) fra personlig virksomhed til IVS - og det går så lige op i personlig virksomhed da du sælger til samme pris du købte = alt andet lig 0 resultat

Din personlige virksomhed har så haft momsfradraget og får ikke nu en salgsmoms - til gengæld får dit IVS nu ikke en moms at trække fra for de varer

Din mellemregning er som sådan ikke af betydning her - de har ikke at gøre med skat i den personlige virksomhed - den er bare med fordi du skal have en modkonto når du køber og selv betaler - men du kan uden skat altid hæve den og mere til

vh John H

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)