Hej Aminoer Jeg står i den situation at jeg skal have lukket min enkeltmandsvirksomhed ned og oprettet et IVS istedet. Det er i sig selv lige til, men... Jeg har igennem tiden indkøbt udstyr igennem virksomheden (samlet under 12.000,- i værdi) og har endnu ikke indberettet det til skat (mht. skatteregnskab). Hvad skal jeg gøre med dette udstyr, i og med at jeg gerne vil fortsætte med at benytte det efter jeg har skiftet til IVS? Snakkede med en kammerat, som mente at det ville kunne betragtes som "straksafskrevet" og at jeg derfor ikke behøver at foretage mig mere, men hvad det helt præcis indebærer har jeg svært ved at overskue. Håber i kan hjælpe. Mvh, Rasmus |
find bedre kammerater at snakke med Alt du har købt i år skal ud igen. Varer til indkøbspris og formentlig samme med aktiver købt i år - indkøb
Det med straksafskrivning har intet med det at gøre. Ellers kunne man jo stifte- lave en masse indkøb under 12.900 og så lukke og ha fået fradrag i moms og skat - og nej - så tosset er det ikke
Du skal derfor - hvis du lukker og vil forsætte aktiviteten i IVS sælge alt - uden moms til dit IVS sammen med retten til aktiviteten. Så har du ikke moms ind og dit IVS har ikke købs moms- blot indkøbspris hvis det er HELT samlet salg af aktivitet og aktiver
Du kan have en vis risiko for, at der bedømmes en goodwill som så også kan være skattepligtig
Dit IVS skal jo så enten stiftes med penge nok til at købe det - eller du skal lave et personligt lån til dit IVS og det skal være med et lille lånebrev og lovpligtig skal der beregnes og betales en makedsrente (ofte 4-12%) som dit IVS har som udgift og du personligt skatte af som renteindtægt
Husk også lige, at IVS koster lidt mere at drive. Der er i modsætning til personlig virksomhed lovpligt krav om arbejdsskadeforsikring i selskabet for dig- uanset du har løn óg uanset der er omsætning.
Du kan risikere lidt mere krav om gebyr i bank i forhold til den lovpligtige erhvervskonto
Du kan formentlig ikke klare en korrekt årsrapport, beregning af selskabsskat i +/- og selskabsselvangivelse.
Du kan ofte regne med ca 7-10.000 kr i faste årlige omkostninger
Du skal regne med at en evt senere lukning af IVS tager langt mere tid end af personlig virksomhed
Du gør mere end klogt i at sætte dig ind i alt. Alt for mange laver fej, en del ganske grove hvilket ses af, at der er ca 20.000 IVS aktive og så er 2.000 under tvangslukning af styrelsen, hvilket er alt for mange på den tid og ud fra det antal stiftede. Du kan google en masse, eller klogt, knytte en der rådgiver omkring stiftelse til dig - og du kan overvej min e-bog om netop IVS som fører dig langt sikrere gennem det hele http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/ivs.html
vh John Hannover