Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afløser max. timer pr. uge uden feriepenge

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Sørensen
Tilmeldt 5. Apr 11
Indlæg ialt: 248
Fra  Alfabox ApS Skrevet kl. 09:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg vil gerne undersøge om jeg kan hjælpe en som ryger under kontanthjælps loftet - og derfor vil jeg gerne lige høre om jeg kan ansætte en som afløser et max. antal timer uden at skal betalt ham feriepenge? - kan vedkommende evt. blive ansat som afløser i 2 virksomheder så vedkommende kan optjene til dagpenge?

Hvordan er det med sygedagpenge når det er en afløser?

Ølkassen fra gamle dage - genskaber vi tilbage www.alfabox.dk

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Else-Marie

Desværre - Du kan ikke have ansatte med løn uden at komme ind i feriepengereglerne. Det mange tager fejl er, er reglerne for, hvornår man falder ind under funktionærlovens regler og lov om ansættelseskontrakter.

Mvh. Rikke

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 13:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er måske den mulighed du ansætter ham under funktionær lignede betingelser,  hvilket vil sige arbejdsgiver udbetaler selv feriepenge, i har aftalt indbyrdes det vil han ikke have

Ja, han kan godt være ansat i flere virksomheder. Med sygedagpenge skal man have været ansat i et vis antal timer, som du må google.

Fra Sørensen
Tilmeldt 5. Apr 11
Indlæg ialt: 248
Fra  Alfabox ApS Skrevet kl. 13:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Bare i orden Rikke - jeg vil også bare høre, for syntes jeg engang havde hørt at man kunne ansætte nogen, mener det var 7 timer om ugen og så skulle man ikke betale feriepenge.

Men det er godt at have styr på at det ikke kan lad sig gøre.

TAK

Ølkassen fra gamle dage - genskaber vi tilbage www.alfabox.dk

Fra Sørensen
Tilmeldt 5. Apr 11
Indlæg ialt: 248
Fra  Alfabox ApS Skrevet kl. 14:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Måske Kah - men det har jeg umiddelbart ikke løst til at gøre.

Men tak for dit svar - SMIL

Ølkassen fra gamle dage - genskaber vi tilbage www.alfabox.dk

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 15:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Rikke Wagenblast Sørensen:
Det mange tager fejl er, er reglerne for, hvornår man falder ind under funktionærlovens regler og lov om ansættelseskontrakter.

Hej Rikke

Vil du ikke kaste lidt mere lys over hvordan reglerne er.

 

På forhånd tak.

Ravn

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:46
Hvor mange stjerner giver du? :

man kan vel kort sige at funktionær loven er en beskyttelses lov, og hvornår man er funktionær fremgår ret godt af selve loven § 1 https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=123029 

Ferieloven derimod er en ufravigelig lov ved alle ansættelser - funktionær eller timelønnet. Der er forskel i hvordan man indbetaler - via feriekonto -  - timelønnede oftest eller som funktionær ferie med løn men også der skal der afsættes feriepenge løbende, så firmaet har afsat de feriepenge som den pågældende har til gode ved en eventuel fratræden.  Det gøres via feriekonto igen for de fleste - men der kan være større selskaber som har ret til selv at afsætte og hvor så deres arbejdsgiverforening har en garantiforpligtelse overfor ferie fonden, for det tilfælde at et sådan selskab IKKE overholder forpligtelsen.

De afsatte ferie penge er så også hvert år en del af selskabets udgifter skattemæssigt og det reguleres så hvert år til den nye aktuelle forpligtelse

Afgørende er at feriepenge skal betales til alt der hører under lønmodtager arbejde uanset tid i princip (dog ikke for ejer med hovedindflydelse) og det er udlagt i ferielovens § 1 https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=174358 

Honorar giver ikke feriepenge ret - men her er der mange domme, hvor en "arbejdsgiver" har valgt at honorarlønne for at undgå ferie og opsigelsesvarsel, hvor der er blevet dom for, at det var omgåelse af reglen om lønmodtager arbejde, så man skal ikke bruge honorar i flæng - både feriemæssigt, opsigelsesmæssigt OG skatte mæssigt kan det være dyrt 

Honorarløn bør derfor kun anvendes, hvis der er tale om et meget selvstændigt arbejde, der opgavemæssigt og tidsmæssigt er klart afgrænset

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 15:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ravn

Jeg ved ikke helt hvad du vil høre. Men det er som udgangspunkt sådan, at alle lønmodtagere er omfattet af ferieloven, og således har krav ferie og feriegodtgørelse/eller løn under ferie. En lønmodtager optjener ret til 2,08 dages betalt ferie for hver måneds ansættelse i et kalenderår. En lønmodtager har videre ret til 5 ugers ferie inden for ferieåret dvs. fra 1. maj til 31. april - men om det er med uden løn afhænger således af, om man har optjent hertil.

Ansættelsesbevisloven gælder alle lønmodtagere, hvis ansættelsesforhold har en varighed på mere end 1 måned, og hvis gennemsnitlige, ugentlige arbejdstid overstiger 8 timer (med meget få undtagelser).

En funktionær er en særlig gruppe af lønmodtager - såsom kontoransatte, sælgere osv. Definitionen er noget svær så jeg vælger lige at skrive lovens ord ind

Ved funktionærer forstås i denne lov følgende personer:

  1. Handels- og kontormedhjælpere, beskæftiget ved køb eller salg, ved kontorarbejde eller dermed ligestillet lagerekspedition.
  2. Personer, hvis arbejde består i teknisk eller klinisk bistandsydelse af ikke-håndværks- eller -fabriksmæssig art, og andre medhjælpere, som udfører et arbejde, der kan sidestilles hermed.
  3. Personer, hvis arbejde udelukkende eller i det væsentlige består i på arbejdsgiverens vegne at lede eller føre tilsyn med udførelsen af andres arbejde.
  4. Personer, hvis arbejde overvejende er af den under a) og b) angivne art.

Man er dog kun omfattet af funktionærloven, hvis man arbejder i gennemsnit mere end 8 timer ugentlig.

Den største betydning ved at være funktionær er særligt det sædvanligvis væsentlig længere opsigelsesvarsel i forhold til en overenskomstansat ikke-funktionær.

Håber jeg ramte plet.

Mvh. Rikke

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)