Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Import af vin, fra et EU land til EU land

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Brabrand
Tilmeldt 28. Mar 08
Indlæg ialt: 145
Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino,

det er efterhånden noget tid siden jeg har brugt siden, men efter en ferie i det Franske Alsace, er iværksætteren begyndt at boble lidt igen. Sådan kort fortalt, vi er et par drenge, der er ganske forelskede i vinene fra Alsace (grunden til vi valgte at tage på ferie dernede). Efter vi kom hjem og feriens flasker var drukket, var der flere af flaskerne vi gerne ville have fat i igen, men vi måtte indse at det kunne man ikke bare lige sådan. Så vi sad en aften og snakkede om hvor omfattende/svært det ville være at importere flasker fra de lokale producenter på vinruten igennem Alsace. Det afføder naturligvis en masse spørgsmål. Jeg som gammel bogholder, tænkte det nok var smartest at finde ud af om der var nogle penge i det.

Jeg har siddet og læst på skats hjemmeside, men jeg synes kun jeg kan finde information om hvordan man skal forholde sig, hvis man sender mellem EU lande (Vi tænker at hoppe i en varevogn og ind imellem tage på forlænget weekend og selv fragte hjem til salg). Som jeg kan se det er der 3 ting man skal bekymre sig om, told, afgift og moms.

Som jeg tror det er,

Hvis begge virksomheder er momsregistrerede, skal man ikke afregne moms?

I forhold til afgift, ser det ud som om man kan få afgifts suspension, via EMCS, med mindre man handler med små vinproducenter (og så kan jeg ikke helt finde ud af hvad reglerne er).

I forhold til told, er jeg ikke sikker på hvor jeg skal kikke henne. Jeg har kikket rundt på skats hjemmeside, men har ikke kunne finde noget konkret.

Jeg søger hjælp, fra nogen der måske allerede importere, eller har styr på reglerne (eller hvor jeg kan læse om dem). Jeg ved godt mit spørgsmål måske er lidt flyvsk, så håber på nogen kan komme med indspark.

Jeg ser frem til at høre fra jer.

Mvh

Steffen Hvid

Ha det bedst!

Steffen Hvid

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Told er der ikke noget af mellem EU-landene. Så det skal du ikke bruge kræfter på.

Moms som du har beskrevet.

Køb hos de mindre vinproducenter der følger så et manuelt ledsagedokument. Når du kommer til DK med vinen runder du SKAT som ser at vinen passer med det der står i dokumentet. De kvitterer og du sender en kopi tilbage til vinproducenten.

Fra Brabrand
Tilmeldt 28. Mar 08
Indlæg ialt: 145
Skrevet kl. 09:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder jo alt sammen rigtig fint, tænk sig det skulle være så simpelt.

Bare lige et følge spørgsmål, i forhold til afgift. For den skal man vel stadig betale, jeg har fundet dette link

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1975545&chk=212649

Så hvis jeg indføre en vin på 12%, så skal jeg betale 8.70 kr, (11.61 pr liter), Hvornår skal man betale disse afgifter, følger de bare moms, eller hvordan er reglerne på det område.

Hvornår er man en mindre vinproducent? Og hvordan gør man, hvis det ikke er sådan en man handler med? EMCS?

I forhold til registrering af virksomheden, skal man så gøre noget specielt når man vil handle med salg af alkohol?

Mvh,

Steffen

Ha det bedst!

Steffen Hvid

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du bliver registreret som varemodtager skal der indberettes 1 gang om måneden og indbetales. Husk også at indberette i måneder hvor du ikke har købt ind.

Husk også emballageafgift.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=164394

Der er en bundgrænse for hvornår man skal registreres. (Som jeg husker det 5000 kr i afgift før registrering).

Der er ikke noget specielt man skal være opmærksom på ved registreringen udover at det også skal anmeldes til fødevaresryrelsen.

Grænsen for hvornår en vinproducent er lille kender jeg ikke.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)