Hej derude, Situationen er den, at jeg sidste år oprette et IVS med en kammerat, da vi havde planer om gøre forretning sammen. Vi må erkende vi har forsømt at vide nok om det, så vi er endt i en rigtig træls situation, og har brug for jeres hjælp. Vi har formodet at eftersom vi ingen aktiviteter har haft i virksomheden har haft, ikke har haft noget at skulle indrapportere til nogen. Det er vi selvfølgelig klar over nu ikke er tilfældet. Vi har rent faktisk derfor aldrig nogensinde fået oprettet en NEM ID til virksomheden, og har derfor ikke rigtig vidst der i det hele taget var en firma E-post. Flovt, men jeg må bare erkende det nu er situtionen. Måden vi finder ud af at den er gal, er at jeg modtager en email, om at SKAT har sendt mig et brev om selskabsskat på E-post. Jeg går ind for at tjekke, men kan ikke komme ind med min private NEM ID. Umiddelbart tænker jeg at mailen fra SKAT kan være falsk, da der er stavefejl i den, for eksempel står der "meddelelsesakivet" med manglede "r". Jeg ringer dog alligevel til SKAT for at høre til det. Sagen er så den at det er fordi vi skal lave selvangivelse for selskabsskat, og det er senest 1/10 - ellers er der dagbøder! Vi paniker selvfølgelig lidt, men går i gang med at arbejde på at løse situationen. Jeg finder frem til at vi må bestille en tast selv kode(leveringstid op til 6 hverdage). Når vi har den, burde vi ret nemt kunne selvangive, da vi jo hverken har haft nogle penge ind eller ud. Kun 2 kr i kapital i en kasse. I samme omgang vil jeg gerne høre SKAT til hvordan vi kan lukke virksomheden. Jeg får af vide at vi skal ordne selvangivelsen først, og derefter lave en "Selskabsangivelse for ophørende selskaber", og sende den til SKAT på deres mail system, og de vil så vende tilbage med en erklæring om vi ikke skylder penge. Indtil videre ok simpelt, men jeg tænker at jeg lige vil kontakte erhvervsstyrelsen, for at høre om hvad vi skal gøre ift. lukning hos dem. Desværre får vi her endnu en dårlig nyhed. De har sendt breve til os på E-post om manglende Årsrapport, som vi desværre heller ikke har skænket en tanke. Situationen er som jeg forstod dén at de har informeret os at vi har indtil på onsdag 21/9 til at lave det, holde generalforsamling og godkende den og så indsende. Og selv hvis vi får den ind i tide, kan vi risikere at de ikke når at behandle den i tide. Kan det ramme os? Hun fortæller så også om en senere frist, hvor vi vil få bøder indtil vi indsender den, og hvis vi ikke får den sendt bliver selskabet tvangsopløst. De fortæller samtidig at på grund af disse forhold og tidspunktet, kan vi heller ikke lukke virksomheden nu med betalingserklæring, og at det i øvrigt var svært fordi SKAT har en behandlingstid på 8 måneder ind vi kan få en sådan. Min kollega ringer ligeledes til erhvervsstyrelsen, for at kunne se om han forstod det samme som mig om forholdene. Han blev informeret om at det måske var billigst bare at lade stå til, og lade selskabet blive tvangsopløst. På den måde ville det eneste vi ville miste være de 2 kr kapital. Dette kan jeg dog ikke få til at passe med de bøder man får personligt fra både erhvervsstyrelsen og fra SKAT. Derudover føler jeg ikke det er det rigtige at gøre? Jeg føler selvfølgelig et ansvar for at vi har startet op, som vi nu må mande os op og klare - hvis ikke det er for sent Vi ønsker selvfølgelig at kunne klare det uden det koster os penge, og vi er to rimelig begavede mennesker, der godt kan sætte os ind i tingene hvis vi lige bruger tiden. Vi er normalt meget pligtopfyldende mennesker, og er meget flove at være endt i denne situation. Er der nogen derude der vil hjælpe med hvad i ville gøre i situationen? Den plan jeg selv har lagt for forløbet sætter jeg lige ind nedenfor, så kan i eventuelt kommentere på denne. 1. Lav årsrapport via Regnskab 2.0 på virk.dk. Research alle ting der skal udfyldes en efter en på nettet så vi får udfyldt korrekt. Håber virkelig der er nogen der kan hjælpe! |
pndo2:Min kollega ringer ligeledes til erhvervsstyrelsen, for at kunne se om han forstod det samme som mig om forholdene. Han blev informeret om at det måske var billigst bare at lade stå til, og lade selskabet blive tvangsopløst. På den måde ville det eneste vi ville miste være de 2 kr kapital. Dette kan jeg dog ikke få til at passe med de bøder man får personligt fra både erhvervsstyrelsen og fra SKAT. Derudover føler jeg ikke det er det rigtige at gøre? Jeg føler selvfølgelig et ansvar for at vi har startet op, som vi nu må mande os op og klare - hvis ikke det er for sent
I dine sko ville jeg nok vælge bare at lade selskabet tvangsopløse. På den måde undgår I også bøderne. De falder ikke hvis I bliver tvangsopløst.