Jeg har googlet mig igennem rigtig mange artikler nu, men jeg kan simpelthen ikke finde svaret på dette spørgsmål:
Hvis man som virksomhed betaler kontant for et varekøb, så skal man indberette det til skat, hvis beløbet er over 10000 kr. inkl. moms.
Hvis man nu køber varer hos en bestemt leverandør for f.eks. 30000 kr om året, men hver enkelt faktura er på 500-1500 kr, skal man så stadig indberette hver faktura til skat, eller er det kun ved et enkeltstående køb/leverancer på over 10000 kr?
Jeg ved at man skal indberette det, hvis det er en fast ydelse fra samme leverandør, som f.eks. vedligeholdelse og rengøring mm. Men er der nogen der ved om det også gælder på varekøb? Jeg synes informationen er meget tvetydig.
Jeg har googlet mig igennem rigtig mange artikler nu, men jeg kan simpelthen ikke finde svaret på dette spørgsmål:
Hvis man som virksomhed betaler kontant for et varekøb, så skal man indberette det til skat, hvis beløbet er over 10000 kr. inkl. moms.
Hvis man nu køber varer hos en bestemt leverandør for f.eks. 30000 kr om året, men hver enkelt faktura er på 500-1500 kr, skal man så stadig indberette hver faktura til skat, eller er det kun ved et enkeltstående køb/leverancer på over 10000 kr?
Jeg ved at man skal indberette det, hvis det er en fast ydelse fra samme leverandør, som f.eks. vedligeholdelse og rengøring mm. Men er der nogen der ved om det også gælder på varekøb? Jeg synes informationen er meget tvetydig.
Jeg har svært ved at forestille mig, at der skulle gælde andre regler, fordi det er varekøb.
Men må jeg stille et modspørgsmål? Hvorfor i alverden sørger du ikke bare for at betale elektronisk? Så behøver du jo ikke tænke mere på det.
Men jeg håber, der kommer nogle bedre juridisk funderede personer på banen.
Tak for dit svar. Der er jo forskel på en fast løbende ydelse og separate varekøb, men i sidste ende er det måske det samme.
Grunden til at jeg køber kontant, er fordi mange af mine kunder betaler kontant, og når jeg tager ud og henter varerne de har bestilt, så betaler jeg med de kontanter. På den måde kan jeg nøjes med at sætte penge i banken en gang i måneden, fordi beholdningen aldrig bliver for høj. Men hvis man skal indberette hver gang, så er det spild af administrativ tid, og så må jeg jo gå over til digital betaling og gå i banken noget oftere. Jeg har bare først nu hørt om denne pligt, og vil selvfølgelig gerne vide hvad reglerne er.