Jeg overvejer ansættelse i en virksomhed der har en meget god afkastningsgrad samt god soliditetsgrad på Proff.dk, men likviditetsgraden er "svag" - 53%. Er det noget der bør bekymre mig, eller er der faktorer der gør at man ikke nødvendigvis kan bruge tallene til noget?
Altså, jeg vil ikke foregive at have vanvittig meget forstand på de der statistikker på Proff, men en midlertidig dårlig likviditet KAN i min verden også betyde, at firmaet faktisk kører utroligt godt og er ved at ekspandere, så likviditeten er blevet/bliver brugt til nye maskiner, ansatte, bygninger, biler eller hvad det nu måtte være.
Der findes jo firmaer, der har "sejret sig ihjel" ved pludselig at få så stor en ordretilgang, at det knækker deres likviditet.
Helt teknisk kan man sige, at likviditetsgraden viser, hvor meget omsætningsaktiverne udgør af de kortfristede gældsforpligtelser. Altså, de varer, man har, som hurtig kan blive solgt divideret med kortfristede gældsforpligtelser.
Så det betyder helt generalisrende, at hvis en virksomhed har en svag likviditetsgrad, så er deres gæld, der skal betales af snart, ved at overstige det antal varer, som virksomheden hurtigt kan lave om til penge ved salg.
Det er dog værd at bemærke, at jeg ikke kender til, hvordan proff.dk opgører dette. Det kan jo godt være fra et tidligere regnskab eller forkerte tal. Det ved jeg ikke.
Ok tak - så for en softwarevirksomhed der leverer en service der faktureres f.eks. månedsvis giver det vel god mening at man ser en tilsyneladende svag likviditet fordi man kun ser tilgodehavender for en måned af gangen, mens kortfristede gældsposter er forpligtelser til betaling over op til et år?
I forlængelse af Kaspers svar så vil jeg tilføje at det sjældent giver mening at se på et enkelt nøgletal alene. Man må inddrage andre nøgletal og se på udviklingen over tid.
Jeg tror jeg selv har fundet svaret: Der er investeret kraftigt i bygninger det seneste år - der er blevet købt en bygning til billige penge som så er renoveret meget. Langfristet gæld er 0... Dvs de kan formentlig optage realkreditlån hvis det er det de ønsker.
En lav likviditetsgrad kan bl.a også opstå hvis selskabet i e periode er finansieret med mellemregning/lån fra ejer der feks genforhandles 1 gang årligt. Her vil mellemværendet fremstå som kortfristet gæld, og trække likviditetsgraden ned.