Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Goodwill i forbindelse med skattefri virksomhedsomdannelse?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 31. Aug 15
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 23:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan skal opgørelsen af goodwill forstås i forbindelse med en skattefri virksomhedsomdannelse?

Er det noget man skal beskattes af privat eller i virksomheden?

I så fald det har en negativ konsekvens for enten en selv privat eller for virksomheden i form af skat nu eller senere, hvorfor så ikke bare oprette et nyt selskab hvis der alligevel ikke er tale om at man ønsker at flytte nogen aktiver andet end ren kapital?

Det virker fjollet at skulle betale skat af en goodwill som i f.eks mit tilfælde hvor virksomheden uden min private arbejdskraft intet er værd og alle kontrakter har været bundet direkte op på mit navn og ingen andre derfor kan eller må udføre arbejdet.

Jeg står til at underskrive en ny kontrakt hvorfor jeg tænker jeg lige så godt bare kan stifte et nyt selskab istedet for at lave en skattefri virksomhedsomdannelse af mit nuværende personlig ejede virksomhed i det nye år, som ydermere også vil koste penge og tage tid at gennemføre.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47145
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:29

skattefri virksomhedsomdannelse går netop ud på at man ikke beskattes af goodwill før senere, når det selskab der er omdannet til lukkes/sælges

Pas på med - hvis kontrakten i princip er lønmodtager/honorar - hvor det at fakturere fra et selskab kan give over 100&´% skat - Tag og brug en revisor til egentlig rådgivning  eller overvej at fakturere fra personlig virksomhed

¨vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Aug 15
Indlæg ialt: 288
Skrevet kl. 23:44

Cookie - John Hannover:
Pas på med - hvis kontrakten i princip er lønmodtager/honorar - hvor det at fakturere fra et selskab kan give over 100&´% skat

Vil du være ked af at uddybe John, jeg er selv i en lignende situation.

Tilmeldt 31. Aug 15
Skrevet kl. 23:55

Cookie - John Hannover:

skattefri virksomhedsomdannelse går netop ud på at man ikke beskattes af goodwill før senere, når det selskab der er omdannet til lukkes/sælges

Pas på med - hvis kontrakten i princip er lønmodtager/honorar - hvor det at fakturere fra et selskab kan give over 100&´% skat - Tag og brug en revisor til egentlig rådgivning  eller overvej at fakturere fra personlig virksomhed

¨vh John Hannover

Mange tak for det hurtige svar.
Jeg fakturere lige nu fra personlig virksomhed, som jeg overvejer at omdanne hvorfor jeg stiller det indledende spørgsmål.

Men hvis jeg skal have påført endnu omkostning i form af skat beregnet på et fiktivt grundlag, så ser jeg ikke fidusen i at omdanne mod bare at oprette et helt nyt selskab.

Hvordan vil goodwill komme til beskatning/udtryk ved at selskabet lukkes?
Lad os sige at der står 0 kr tilbage i selskabet og det skal opløses - vil der så komme en efterbeskatning på en fiktiv opgjort værdi (goodwill) som jeg skal betale privat?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:59

der er en række modeller for beregning af goodwill - først og fremmest virksomhedens indtjeningsevne Hvis den er under 250.000 per år så vil der måske slet ikke være en sådan goodwill da der jo skal være nok til en persons løn 

Så vil der være alt du har købt og trukket moms fra for - aktiver .- som nu skal ud igen og dermed give skat

vh John Hannover

Tilmeldt 31. Aug 15
Skrevet kl. 00:12

Cookie - John Hannover:

der er en række modeller for beregning af goodwill - først og fremmest virksomhedens indtjeningsevne Hvis den er under 250.000 per år så vil der måske slet ikke være en sådan goodwill da der jo skal være nok til en persons løn 

Så vil der være alt du har købt og trukket moms fra for - aktiver .- som nu skal ud igen og dermed give skat

vh John Hannover

Er ikke helt med på hvad du henviser til i forbindelse med at aktiver skal ud og give skat, når der er 0 kr. i i selskabet og den skal opløses/lukkes.

Virksomheden har omsat for mere end 250.000 kr. 

Det lyder alt for omsonst at lave en skattefri virksomhedsomdannelse når det ud fra hvad du skriver lyder som om man bliver dårligere stillet, i form af ekstra skat, set i forhold til bare at oprette et helt nyt selskab.

Som jeg ser det lukker jeg bare min personlige virksomhed hvor der ingen aktiver er andet end rene kontanter som selvfølgelig beskattes på alm. vis.

Al ny indtjening foregår fremadrettet i et nyt selskab og jeg er fri for at slæbe rundt på en fiktiv opgjort gæld (goodwill) som pludselig udløser en skat hvis jeg senere lukket selskabet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:17

Hakema:

Det lyder alt for omsonst at lave en skattefri virksomhedsomdannelse når det ud fra hvad du skriver lyder som om man bliver dårligere stillet, i form af ekstra skat, i forhold til bare at oprette et helt nyt selskab.

Som jeg ser det lukker jeg bare min personlige virksomhed hvor der ingen aktiver er andet end rene kontanter som selvfølgelig beskattes på alm. vis.

du bør nok trods alt bruge lidt penge på en gennemgang hos en revisor

Ingen aktiver? Har du intet købt og afskrevet - ja så er det helt korrekt at det er let hvad de angår - men har du købt et aktiv og taget det som udgift så skal du beskattes

Du kan godt lukke din personlige virksomhed - men ved overdragelse - rent kontant eller bare rent faktisk - til et selskab - så vil du blive beskatte af en evt goodwill - Du må jo ikke bare forære din goodwill væk

OM du har en goodwill -.aner jeg ikke - men du virker til at have fordel af lige at få det gennemgået proffessionelt inden du pludseligt mødes af krav fra skat

god vind med det John Hannover

Tilmeldt 31. Aug 15
Skrevet kl. 00:41

Cookie - John Hannover:

du bør nok trods alt bruge lidt penge på en gennemgang hos en revisor

Ingen aktiver? Har du intet købt og afskrevet - ja så er det helt korrekt at det er let hvad de angår - men har du købt et aktiv og taget det som udgift så skal du beskattes

Du kan godt lukke din personlige virksomhed - men ved overdragelse - rent kontant eller bare rent faktisk - til et selskab - så vil du blive beskatte af en evt goodwill - Du må jo ikke bare forære din goodwill væk

OM du har en goodwill -.aner jeg ikke - men du virker til at have fordel af lige at få det gennemgået proffessionelt inden du pludseligt mødes af krav fra skat

god vind med det John Hannover

Jeg skal snakke med en revisor på mandag, men prøver at forberede mig ved at prøve at forstå hvordan tingene hænger sammen.

Pointen med at oprette et helt nyt selskab istedet for at lave en skattefrivirksomhedsomdannelse af min nuværende virksomhed er netop at der dermed ikke skal ske nogen overdragelse og der derfor ikke skal opgøres nogen goodwill, og der vil heller ikke være tale om at forære noget væk.

Alt jeg har købt er småting som batterier eller en ny mus som er straks afskrevet.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:04

selv straks afskrevet skal ud igen ved lukning - det har intet at sige det er straksafskrevet hvis det er et aktiv - hverken udgiftsmæssigt eller momsmæssigt- men ja - det lyder da som at skattefri omdannelse er rent overkill 

Uanset hvad - ved lukning eller skattet omdannelse - beskattes goodwill hvis der er en sådan - og det lyder det ikke helt til at du kan vurdere. Skattefri omdannelse giver ikke den skat, men kræver revisor

vh John Hannover

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)