Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udlæg til IVS

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 17. Nov 12
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle bogføringskyndige :)

Vi er to der netop har opstartet et IVS (i konsulentbranchen) med selskabskapital på en krone. Det er nødvendigt for vores opgaveløsning meget snart at investere i en bærbar computer og er i tvivl om man gerne må lave et privat udlæg til pc´en ind til der er nok på firmakontoen (eller til evt. bankkredit går igennem) - og hvordan det i så fald skal bogføres (I Dinero). Det skal siges at vi allerede har udsigt til indtægt indenfor kort tid da vi har indgået to sikre aftaler med nye kunder.   

På forhånd tak for hjælpen

Vh Simon

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:15

i alle fald JA - Er det som du beskriver det et kortere udlæg, så bogfør som udlæg i status under kortfristet gæld -kunne hedde udlæg - 

Er det noget der skal lånes til selskabet på en længere bane, så skal du lave et lille lånebrev - anfordring med markedsrente  ofte 4 til 12% som selskabet har fradrag for og du skattes af - også den bogføring vil være i kortfristet gæld - gæld til ejer f.eks.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Nov 12
Skrevet kl. 16:35

Tak for svar - vi må erkende vi er ret grønne i bogføring. Jeg kan ikke umiddelbart finde noget vedrørende kortfristet gæld i Dinero. Men er det korrekt at bogføre eksempelvis som billedet viser:

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:10

overvej en online bogholder - men som jeg lige ser det - så viser du kun den ene side af bogføringen - den anden ville ofte hedde bank - men da det jo ikke er bank så skal det under en konti den gruppe i status som hedder kortfristet gæld

vh John Hannover

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:33

Simonrped:
Men er det korrekt at bogføre eksempelvis som billedet viser:

Ja.

Men du skal så have lavet en konto der kun vedrører den/de som har lagt ud.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:41

ah ja sorry - du har udlæg ejer som modkonto og jeg går ud fra den er i kortfristet gæld og som Whiskey skriver, hvis I er mere end en ejer så skal der være en konto til hver ejer

vh John H

Tilmeldt 17. Nov 12
Skrevet kl. 19:29

Ok, beklager jeg ikke fatter så meget - tak for tålmodigheden :) - Men dvs. at man i Dinero skal oprette 2 nye konto-typer i kassekladden eller hvordan? Og sidenhen vælge den kontotype når man opretter et nyt køb?  Det er dog kun mig der får udlæg for pc´en og ikke min makker. Næste spørgsmål er så hvordan opretter man disse?

Og mht. online bogholder så går der nok lidt før vi synes vi har råd til at kaste penge efter det - tænker det bliver "learning by doing" ;)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:39

I skal bare være opmærksomme på at learing by doing KAN give fejl (der er tonsvis af fejl i små virksomheder) men forstår jer

Du kan som sådan bare omdøbe den konto til udlæg Simonped - eller lave en helt ny lige ved siden af - kommer din makker så også ind med noget så skal der en til ham

Husk det må aldrig gå modsatte vej - at du låner af selskabet - og som sagt - egentlige lidt længere lån skal have lånebrev og markedsrente

vh John Hannover

Fra Gråsten
Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 15:56

Men er der så nok kapital i virksomheden? Hvis selskabskapitalen er 1 krone og man låner 10000 til virksomheden til køb af en computer (der straksafskrives?) er kapitalgrundlaget vel ikke tilstrækkeligt til forsvarlig fortsat drift? Eller er det noget andet hvis det er et ansvarligt lån?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:15

Ansvarligt lån er kompliceret men du har helt ret - låner du selskabet 1000 kr og bruger dem på noget der afskrives som omk - og kapitalen var 1 krone, så har du negativ egenkapital på 999 kr og så skal der generalforsamling til mm

Det er ikke normalt en god ide at stifte med 1 krone hvis man skal have drift - smid evt 55 kr efter min bog om netop IVS som har alt om det med - hvorfor det ikke nødvendigvis er klogt at stifte med kun 1 krone http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/ivs.html 

Venlig hilsen John Hannover

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)