Jeg står i den situation, at jeg ønsker at importer tobak og alkohol til DK fra en EU land. Jeg har fundet en rigtig god leverandør, og har lavet en beregning på området og det hele vil resultere med en god udbytte. Mine spørgsmål er som følgende:
1- Jeg har stiftet en selskab, og har modtaget en registreringsbevis med en bevilget cvr. Hvad mangler jeg af tilladelser nu? hvordan får jeg tilladelsen? er der nogle krav der stilles om selskabets form for at få tilladelsen?
2- Leverendøren oplyser mig, at der er en EU import fælles system, hvor jeg skal indberette de varer han sender. Hvad hedder systemet, og hvor ligger den henne?
Ethvert skrevet ord, er absolut værdsat! Mange tak på forhånd!
Du skal søge om tilladelse til import af både alkohol og tobak hos SKAT, Normalt kræsen der at du stiller en sikkerhed på min. 200.000 DKK for at kunne importere alkohol. Du skal betale alkohol afgift for alt alkohol du importere. afgiften er 150 DKK pr. liter 100 % alkohol.
For tobak kender jeg ikke de specifikke regler, men du kan være næsten sikker på at de også har et krav om sikkerhedsstillelse.
Mange tak for dit svar, Ravn. Er den sikkerhed du omtaler uagtet selskabsform? Normalt når det selskabet er personlig kautioneret virksomheder, så vidt jeg har hørt påkræves der ikke en sikkerhed?! Ved du noget om det rent praktisk hvordan det fungere både mht. tilladelsen. og mht. import systemet?