Jeg er nu endelig klar til at stifte mit ivs, men har i det sidste stykke tid haft en del udgifter til servere og software.
Kan jeg få noget tilbagebetaling fra firmaet, eller er det ikke muligt/meget besværligt?
Mvh. John
ja - forudsat regningerne er tydeligt udstedt til den der stifter det IVS og de er taget alene af hensyn til det og ting ikke er taget i brug privat - eller bruges delvist privat - og max 6 mdr inden og der intet har været solgt med moms - kan det tages ind som udgift som alle andre
og nej, det er heller ikke besværligt :-) Du skal blot bogføre det over din mellemregning som du ville have bogført det overfor din bank, hvis du havde haft den på dét tidspunkt. Man kan populært sige, at din egen lomme så fungerer som firmaets "bank" eller "kasse". God vind!
Det har taget noget tid at få vores CVR op og erhvervskonto tilgængelig, men op til det har vi selv lagt ud for nogle ting til at gøre virksomheden klar. Dvs kan vi bruge disse kvitteringer til at vise som en udgift som er udstedt inden virksomhedens opstart (ApS) og hvis ja, hvordan skal det evt bogføres
Det har taget noget tid at få vores CVR op og erhvervskonto tilgængelig, men op til det har vi selv lagt ud for nogle ting til at gøre virksomheden klar. Dvs kan vi bruge disse kvitteringer til at vise som en udgift som er udstedt inden virksomhedens opstart (ApS) og hvis ja, hvordan skal det evt bogføres
Forudsat I har kvitteringer der viser det er jeres ApS der har købt det, så er det bare udlæg og bogføring som udlæg/melleregning i modkonto til udgiftsposten - men det kræver at regning tydeligt er til jeres ApS eller AApS under stiftelse, ellers ikke
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
At dit ApS navn eller CVR fremgår af regningen. Køber du maling bør du få det påført bon altid - og specielt for sådan noget, der jo let kan bruges privat OG er købt og betalt privat -, er det dobbelt vigtigt - ellers skal du forvente forkastelse ved kontrol og så får du endnu mere besvær Også af hensyn til evt moms - firmanavn på bon og regning tydeligt (du kan næsten alle steder bede om mere end bon hvis det er) Også kun fradrag i det hele taget, selv med firmanavn på, hvis det er eksternt lokale - ikke for en lænestol og maling i lokeale i privaten som udgangspunkt
Venlig hilsen John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Men problemet er jo nemlig at jeg ikke har fået CVR endnu. Det er købt inden CVR blev udstedt. Jeg har alle kvitteringerne men der står ikke noget specifikt på dem, og de er betalt med privat kort da jeg heller ikke havde fået erhvervskonto endnu.
Problemet er ikke hvad du har betalt med men hvis der ikke fremgår firma af dem. Så vil du bare skulle sælge dem ind uden momsfradrag helt enkelt - og jo kun hvis det er til noget med fradrag, ikke maling af privaten - selv til er rum du vil bruge
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER