Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til øreafrunding af kassen.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Ulbjerg
Tilmeldt 25. Feb 14
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære alvidende forum

Jeg har fået en regning på kr. 149,66. For nemheds skyld betalet jeg fra kassen, afrundet 149,50. Han fik 150 og så smed jeg en 50 øre i fra egen lomme.

Men nu passer mit regnskab jo ikke, for der er 16 øre for meget i kassen. Hvordan får jeg kasse og regnskab til at passe sammen igen.

Max

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 11:25

Jeg ville lægge, smide og kaste differencen ind under mellemregning, når beløbet ikke er større.

Fra Ulbjerg
Tilmeldt 25. Feb 14
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 11:41

Hvordan gør jeg det?

Hvilke bilag skal jeg bruge?

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 11:51

Jeg ville bruge selve regningen på kr. 149,66 som bilag og så postere, at den er betalt med 149,50 fra kassen og 16 øre fra mellemregning.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 11:51

Max Sørensen:
For nemheds skyld ...
:-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46619
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:57

og så får du kasse til at stemme ved at flytte de 16 øre der nu er for meget i regnskabet kredit(minus) konto kasse - debet konto mellemregning/privat indskud/hævet som du finder ved egenkapitalen - men i en dyrehandel osv må der vel ofte kunne være en øreforskel i kassen, og så længe du har alle bilag korrekt, så kan du godt bare lægge små differencer på en øreafrundingskonto

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1110
Skrevet kl. 15:15

Når du gør kassen op vil der altid være en kassedifference, som du bogføre på en konto som "kassedifference" og som er mellem omsætnings kontoene. Aldrig som privat eller mellemregning da der er moms på.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 15:29

kah:
Aldrig som privat eller mellemregning da der er moms på.
.

Nu kan dette godt gå hen og blive en længere diskussion for 16 øre, men det er jo også princippet i det.

I dette, isolerede tilfælde, var det ikke en opgørelse af kassen, men blot en praktisk manøvre for at kunne betale et 'skævt beløb'. Det er korrekt som du siger, at differencer i kassen skal på 'kassedifference', men du kan ikke give begrundelsen, at der er moms på. Der er ikke moms på en betaling. Hvis regningen bliver bogført, som jeg foreslog, bliver den jo også momset (hvis der overhovedet er moms på), uanset om det er et lån hos svigermor, der betaler den. 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)