Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af virksomhed

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 19:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Når man er to om at lave et kapitalselskab, er der en skattemæssig fordel ved at have et holding hver, som så ejer anparterne/aktierne, f.eks. hvis den ene skal købes ud mv. Det kan dog virke som overkill (og ekstra udgifter, som andre har nævnt), hvis det ikke er tanken at skulle købe/sælge/oprette andre firmaer.

Husk anpartshaveroverenskomsten!

God vind!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46627
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:02

Jørgen Kirkegaard:
Når man er to om at lave et kapitalselskab, er der en skattemæssig fordel ved at have et holding hver, som så ejer anparterne/aktierne, f.eks. hvis den ene skal købes ud mv
hvor ser du den skattefordel? Den ene kan da let købes ud ved at dennes halvdel af anparterne købes i drift - skatten er da helt ens i begge fald - 
Der kan være andre grunde, men jeg kan ikke lige se hvad det er for en skat man sparer ved at sælge anparterne i et holding frem for at sælge de samme tilhørende anparter direkte i drift

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 20:16
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:21

Ja......... Holdingselskabet kan være en god mulighed hvis det skal investeres i anden virksomhed eller spares om. Men det er jo kun tale om en forskydning - skatten skal betales når pengene hives ud til akionær.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:25

Linket til artiklen omkring moms på provision kan ikke bruges her. Der er særlige regler for rejsebranchen. I princippet kan man vælge mellem to opgørelsesmetoder som ikke bare er lige til.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46627
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:48

Jørgen Kirkegaard:

Se f.eks her: http://www.ditselskab.dk/mere-info/holdingselskab, for eksempel: "Holdingselskabet kan modtage datterselskabets resultat efter skat, skattefrit." Jeg er blevet tilrådet det fra sædvanligvis kompentente steder. 

skattefrit = når driftselskabet har betalt skat af sit overskud. Så kan man betale udbytte til holding uden ny skat, eller lade pengene blive stående i drift - Vi siger 100 kr som efter skat er 78 kr. De 78 kan nu skydes op i holding som udbytte uden mere skat - 

De 78 kr står nu enten i drift eller i holding - og skal de videre til ejerne, så koster det ejerne 27/42% udbytteskat, helt uanset de ligger i holding eller i drift

Skatten som sådan er helt samme. Det kan være fordel i forhold til at bringe et overskud i drift i sikkerhed i holding og på andre områder, men der spares ikke skat.

Skattefrit = ikke ny skat ved at flytte overskud fra drift til holding - men skal pengene ud til personen, er det helt samme 27/42% i skat uanset det sker fra drift eller fra holding Jørgen. Det er derfor jeg ind imellem pipper lidt op over ordet skattefrit, for nogen tænker DE så sparer skat - men det gør de ikke - det dækker kun over, at det er ligemeget skattemæssigt om de beholdes i drift eller flyttes til holding som sambeskattes

Jeg tror mange opfatter ordet skattefrit udbytte som, at DE kan spare skat ved øvelsen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 22:09

Du har givet ret, John. Jeg tog ordet for pålydende lissom jeg også troede, at jeg havde forstået de vise mænd, som fortalte mig, at skal man købe den anden halvdel ud af et A/S, havde det skattemæssigt været ret smart, om vi begge havde haft et holding, så vi ikke havde skullet handle som personer, men som selskaber. Måske er vi derhenne, hvor der er tale om udskydelse af skatten. Måske er vi derhenne, at det er fjollet først at tage beskattede penge ud for derefter at investere dem i et nyt selskab, fremfor at gøre det "skattefrit". Enig, at the end of the day, når/hvis pengene skal omsættes i rugbrød og cigarer, kommer Skat og får sin retsmæssige del. Også enig, ordet "skattefrit" klinger nærmest som om, at man som privatperson får pengene udbetalt uden skat. Dét er selvfølgelig ikke sandt, og dér var jeg nok lisså upræcis i mit svar som de herrer, jeg henviste til, og som sikkert har (mis)brugt ordet "skattefrit" som blikfang. Under alle omstændigheder er vi dér, hvor vi nok begge kan blive enige om, at professionel, personlig rådgivning i den enkelte sag er at foretrække fremfor generelle betragtninger fra høj og lav.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 22:13

Whiskey:
Linket til artiklen omkring moms på provision kan ikke bruges her. Der er særlige regler for rejsebranchen. I princippet kan man vælge mellem to opgørelsesmetoder som ikke bare er lige til.

Av min arm. Jeg skal i seng nu.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:22
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jørgen, det var også rejsebranchens svar....😊

Tilmeldt 31. Aug 16
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 23:34

Whiskey, har du et link hvor jeg kan læse reglerne for rejsebranchen?

Vores tekniske arrangør står jo for alle transaktioner mellem kunder og underleverandører. Det overskud som der er tilbage herefter bliver så udbetalt til os. Det er her jeg er i tvivl om hvorvidt vi er momspligtige af dette beløb.

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)