Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvangivelse for 2015 - et par hurtige spørgsmål

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 18. May 15
Indlæg ialt: 143
Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej dygtige aminoer…!

Jeg er i gang med selvangivelsen for 2015 til SKAT, så jeg kan nå det inden fristen den 1. september. Jeg driver et lille og ligetil konsulentfirma. Selskabet har i 2015 haft et overskud på 31.176 kroner og et underskud på 15.356 kroner i 2014.

Altså jf. SKAT’s hjemmeside:

“Summeret selvangivet skattepligtig sambeskatningsindkomst før fradrag af underskud for indeværende og fra tidligere indkomstår: 31.176”

“Anvendt skattemæssigt underskud fra tidligere indkomstår: 15.356”

“Skattepligtig indkomst efter anvendt underskud: 15.820”

“Underskudssaldo ultimo til modregning i fremtidig skattepligtig indkomst: 0”

Altså en foreløbig skat på 3.713 kroner, som jeg skal betale. Gør jeg bare det via Dankort med det samme eller hvordan?

Ovenstående mener jeg som sådan er rigtigt, men skal jeg gøre mere i selve selvangivelsen? Altså ud over at indberette 0 i Kildeartsbestemte tabssaldi, svare om der er brugt revisor og svare nej til, hvorvidt “selskabet er omfattet af mindstekravsbekendtgørelsen for større virksomheder”. Vi har haft en omsætning på omkring 200.000 kroner i 2015.

Med andre ord: Er det noget jeg umiddelbart overser, eller er “det det” i forhold til selvangivelsen i denne omgang? Jeg har naturligvis sørget for at svare nej til de mere odiøse spørgsmål om, hvorvidt der har været CFC-indkomst, rentefradragsbeskæring, skattefri omstruktureringer og så videre. 

Tak for hjælpen.

/Lasse

Fra Varde
Tilmeldt 22. Oct 13
Indlæg ialt: 185
Skrevet kl. 14:48

Hej Lasse

Som du beskriver det der, så virker det umiddelbart korrekt. Nu kender jeg ikke dit regnskab, men husk at korrigere fra det regnskabsmæssige resultat i forhold til repræsentation, renter til skat og afskrivninger, hvis du har det, når du opgøre din skattepligtige indkomst.

Du får en skatteregning i din digitale postkasse om noget tid, skatten skal betales til november.

Din Revisor ApS - Din samarbejdspartner indenfor revision, regnskab og rådgivning.

Læs mere på dinrevisor.net

Tilmeldt 18. May 15
Skrevet kl. 00:46

Hej Anders

Tak for prompt svar...! :)

Jeg er ikke helt klar over, hvad du mener med, at jeg skal huske at korrigere resultatet for repræsentation, renter til skat og afskrivninger? I resultatet (før skat) er der fratrukket afskrivninger, repræsentation (salgsfremmende omk,) og hvad der nu ellers har været af omkostninger i løbet af 2015 - repræsentation er naturligvis kun med de gældende fradragsregler (delvis fradrag).

Det er vel korrekt, at alle selskabets omkostninger skal trækkes fra, før man beregner selskabsskatten, ikke sandt?

/Lasse

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47199
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:55

lasseconsulting:
I resultatet (før skat) er der fratrukket afskrivninger, repræsentation (salgsfremmende omk,) og hvad der nu ellers har været af omkostninger i løbet af 2015 - repræsentation er naturligvis kun med de gældende fradragsregler (delvis fradrag).

lyder fint - Det er jo bare sådan at normalt når du bogfører, så skiver du repræsentation, bespisning, gaver osv ind - og de er jo en omkostning i selskabet og derfor med i selskabets resultat

Så når du laver resultat til skat, så skal du jo til at lægge f.eks. 75% af kundebespisning konto til igen - netop grundet delvis - eller intet fradrag skattemæssigt. Samme med stiftelsesomkostninger og dermed skal der jo ikke trækkes alle omkostningerne fra før man beregner skatten - For en række omkostninger, skal de trækkes fra i selskabets driftsresultat - men lægges til igen når beløbet opgives til skat

Fradrag for al den slags er med i http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/fradrag.html hvor du kan se indholdsfortegnelse for hvilket fradrag du kan "hoppe" rundt mellem

endeligt skal der naturligvis være korrigeret for varelager

vh John Hannover

Tilmeldt 18. May 15
Skrevet kl. 13:15

Hej John

Tak for godt svar.

Jeg bruger regnskabprogrammet Dinero, og så længe der er bogført på den rette konto, er der taget højde for det, får jeg at vide. Jeg har lige prøvet at regne efter med repræsentation, og det ser fint ud i forhold til reglerne om begrænset fradrag.

Og tak for oversigt og link til bog. Den er nok god at have ved tvivl. Men ofte vil jeg blot bruge Dinero. Så længe tingene er placeret på rette konto, har jeg ret stor tiltro til, at der bliver "knast" rigtigt ud i regnskabet jf. reglerne.

Tak for hjælpen...!

/Lasse

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:26

lasseconsulting:
så længe der er bogført på den rette konto, er der taget højde for det, får jeg at vide.
det kan du jo let se, for så skal du fra Dinero få to resultater for et selskab (hvis det er selskab du driver - mindre betydende for personlig virksomhed)

1 driftsresultatet som jo har de fulde omkostninger til alt - repræsentation, bespisning, gaver osv - Du skal jo bruge driftsresultatet til årsrapport  der kan du ikke nøjes med skatteresultatet

2 skatteresultatet som jo skal være højere end driftsresultatet  da der ikke er fulde fradrag (i personlig virksomhed kunne det så også være lavere, hvis du skal have fradrag for kørepenge)

Mig bekendt kan Dinero ikke idag lave skattereguleringer for selskaber - men vist godt for personlig virksomhed hvis alt er kørt korrekt 

vh John Hannover

Tilmeldt 18. May 15
Skrevet kl. 11:37

Kære John

Ja, du har ret, Dinero har ikke et særskilt skatteresultat for ApS på nuværende tidspunkt - man kan ikke lave årets afslutning og selvangivelse. Jeg var slet ikke klar over, at man på den måde sondrede mellem et drifts- og et skatteresultat. Jeg var klar over, at man kunne overføre underskud for sidste år til at indgå i beregningen, men du siger, at man skal lægge en række ting yderligere til, for at få skatteresultatet. Ved du, hvor jeg kan jeg se en liste over typiske poster, der bør lægges til og med hvilken andel? Eller er det måske for omfattende til at bare lige at nævne?

Det jeg umiddelbart tror, der der kan være, er repræsentation og gaver for omkring 1500 kroner for året, som skal lægges til. Ellers er der vel ikke noget..?

Sagt på en anden måde: Hvis jeg har et driftsresultat på de omkring 30K for 2015, et underskud på cirka 15K for 2014, og så repræsentation og gaver for 1500 kroner, så bliver årets resultat til beskatning 30K-15K+(1500*075)=30K-15K+1125=16.125 kroner, som jeg skal betalt 23,5% i selskabsskat af, ikke sandt? Altså 3789 kroner.

1000 tak for hjælpen...!

/Lasse

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:16

det er typisk som du siger - gaver og repræsentation samt evt reklameartikler med værdi over 100 kr uden logo (gave rent praktisk vel) som skal have 75% af summen lagt til driftsresultatet i skatteresultat. Dertil typisk evt stiftelsesomkostninger og evt renteudgift til skattekonto og evt bod fra det offentlige

Dine tal ser som sådan OK ud - i årsregnskab angiver du ikke sidste års underskud som fratræk - det sker via selvangivelsen ja

vh John H

Tilmeldt 18. May 15
Skrevet kl. 20:58

Hej John

Tak for godt svar. 

Skal man ikke vise selve beregningen et sted? Altså, at “summeret selvangivet skattepligtig sambeskatningsindkomst før fradrag af underskud” består af et resultat på 31K, hvor alt er med fuldt fradrag, og at der herefter er lagt 75% af de 1500 kroner, der vedrører skattefradrag til 25% oven på. Jeg mener bare: Vil SKAT ikke gerne vide, hvordan man er nået frem til selve det summerede, eller er det netop princippet i selvangivelsen, at alle bagvedliggende beregninger og dermed forudsætningerne for indtastningen ikke er med. 

/Lasse

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:08

ved ikke om jeg helt hænger med og synes stadigt du med fordel skulle betale en online økonomiperson med indsigt i ApS regnskab og selvangivelse - men

regnskabet skal vise i årsrapport resultatet af din drift. Derfor kan den skat man viser i regnskabet ofte slet ikke stemmes af med resultatet, fordi der er skattereguleringer som vises via selvangivelsen

Men jeg kan være faldet af sporet her :)

venligst John H

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)