Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regulering af husleje

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 00:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg er ved at købe en lejlighed fra 2007. Den er privat udlejet til et par som har boet der siden 2009. De har betalt det samme for at bo i lejligheden siden de flyttede ind og der står i lejekontrakten ikke noget om trappestigning. Markedsprisen på lejligheden er i de mellemliggende år stedet ca. 20%, og deres lejer er derfor en del under hvad man ellers skal give for noget tilsvarende. Mit spørgsmål er nu om jeg har på en eller anden måde har mulighed for at lade huslejen stige til markedspris uden at komme i konfligt med lejeloven?

Tilmeldt 31. Jul 16
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Det kommer lidt an på i hvilken kommune lejemålet ligger og hvor mange lejemål der er i hele ejendommen. Hvis kommunen er ureguleret kan man varsle stigning efter det lejedes værdi, hvis det lejedes værdi er mindst 10 % højere end den nuværende leje.

Hvis kommunen er reguleret, kommer det an på hvor mange lejemål der er i ejd. 6 eller derunder kører efter småhusreglerne=det lejedes værdi. 7 og derover er et større regnestykke med den omkostningsbestemte leje.

Du kan kun regulere op til markedslejen i visse tilfælde, som står i lejelovens paragraf 53, stk. 4-6. Det skal ligeledes være anført i lejekontrakten, at lejen kan reguleres til markedslejen, hvis altså dit lejemål falder ind under bestemmelserne.

Fra Århus
Tilmeldt 23. Jun 14
Indlæg ialt: 168
Fra  Paragraf Advokaterne Skrevet kl. 19:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Advokatfirmaet Paragrafadvokaterne

Advokatbistand - Selskabsret - Ophavsret - Lejeret - Erstatningssager - Inkasso

Fra Odense
Tilmeldt 3. Jul 07
Indlæg ialt: 92
Fra  Lejegruppen ApS Skrevet kl. 21:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er fuldstændig ligegyldigt hvad markedsprisen er på lejligheden. Hvis du giver 10mil for en lejlighed berettiger det ikke nødvendigvis til en højere husleje ved udlejning.
Du må finde ud af hvad noget tilsvarende koster i området og så sende dem et brev hvor du varsler huslejestigning. Så kan du dog risikere at de klager og så kommer den i huslejenævnet hvor de tager stilling til det. Hvis deres nuværende leje er under 10% lavere end hvad tilsvarende lejemål koster i husleje, så får du ikke medhold, det kan også være de kommer frem til en lavere huslejestigning end den du kommer frem til.
Meld dig evt. ind i en udlejerforening. Ved ikke hvor i landet du bor. Men her på Fyn og Jylland hedder det danske udlejere med lokale foreninger. Det koster kun ca 400 hvis man har et par lejemål og der er masser af gratis kurser året rundt.
Man kan desuden betale huslejenævnet for en forhåndsgodkendelse af huslejen, så vurderer de hvad huslejen skal være og så kan det ikke diskuteres senere hen, for de har fastslået hvad lejen bør være. Det koster vist et par tusind. Men jeg ved ikke om de kan gøre det når den er lejet ud, men det koster jo ikke noget at ringe til dem og spørge.
Mvh
Jacob

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)