Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fakturering af transportomkostninger

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 5. Aug 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg driver et enkeltmandsfirma, hvor jeg udfører alt arbejde "ud af huset". I den forbindelse har jeg en masse transport udgifter. Dette gælder både offentlig transport og brug af privat bil. Jeg har fået anbefalet følgende måde at fakturerer mine transportomkostninger på af en bekendt:

Min bekendtes påstand går ud på at først at beregne afstanden tur/retur i kilometer og derefter gange det op med statens takst på 3,63 kr/km (2016). Dette beløb er momsfrit. Derefter trækkes den beregnet værdi for kørsel fra faktura beløbet, der er aftalt med kunden, således at fakturaen kun indeholder moms af differencen mellem værdien af kørslen og den aftalte faktura værdi.

Min bekendte mener, at jeg kan gøre dette uanset om jeg anvender bil eller offentlig transport.

Kan man gøre det på denne måde? Og hvis man ikke kan, hvad er så den korrekte måde at gøre det på?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:17

MikPet:

Kan man gøre det på denne måde? Og hvis man ikke kan, hvad er så den korrekte måde at gøre det på?

Nej, det er ikke den korrekte måde. Der skal beregnes salgsmoms af hele beløbet du omsætter for, transportudgifter kan som udgangspunkt ikke anvendes som udlæg.

Hvis du eksempelvis skal fakturere en kunde for udført arbejde på 1.000 kr. samt 100 kr. for transport, vil din faktura skulle lyse på 1.100 kr. + moms 275 kr. = 1.375 kr.

Betingelsen for at der ikke skal beregnes af udgifter du viderefakturerer er, at omkostningen er afholdt for din kundes regning og din kundes navn og det bliver en transportudgift eller kørselsgodtgørelse nærmest aldrig.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47160
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:04

Nej alt du fakturerer kunden - med mindre det er kundens navn som fremgår af bilaget (udlæg) skal du lægge moms på. Det gælder uanset det er offentlig transport eller andet - Du kan fakturere lige det du vil/kan aftale med kunden - uanset transportform

Du har så selv fradrag med de 3,63 kr for de km du har kørebog for i egen bil - og det fradrag får du ved at det samlede beløb fra korrekt kørebog, trækkes fra dit overskud inden du opgiver det til skat (og jeg mener så også der er egen rubrik til også at gøre opmærksom på det udvidet selvangivelse.

Det du kører med offentlig transport har du fradrag for ved at du bruger billeten i dit regnskab (og her ikke moms normalt) ved at på bilet eller bilag skrive, at det var "tog KBH - Roskilde" i forbindelse med opgave xx eller kunde yy"

Eneste måde at undgå moms på ville være udlæg og her skal kundens navn som udgangspunkt fremgå af bilaget. Jeg ved ikke hvad der ville ske rent faktisk - hvis du fakturerede den offentlige transport til præcist beløb som udlæg og gav kunden kopi af alle biletterne - da man jo sjældent har navn på en billet - så Jesper kan måske bedre bedømme, om du dermed kunne lave udlæg for den offentlige transport - uden moms mod at kunden fik alle bilag som kopi (evt have i aftalen at du køber transport billetter i kundens navn og lægger beløbet ud)  Jesper?

Den private bils kørsel er der ingen som helst mulighed for at fakturere transport på uden moms

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:15

Cookie - John Hannover:

Eneste måde at undgå moms på ville være udlæg og her skal kundens navn som udgangspunkt fremgå af bilaget. Jeg ved ikke hvad der ville ske rent faktisk - hvis du fakturerede den offentlige transport til præcist beløb som udlæg og gav kunden kopi af alle biletterne - da man jo sjældent har navn på en billet - så Jesper kan måske bedre bedømme, om du dermed kunne lave udlæg for den offentlige transport - uden moms mod at kunden fik alle bilag som kopi (evt have i aftalen at du køber transport billetter i kundens navn og lægger beløbet ud)  Jesper?

Meget firkantet er svaret egentlig nej, men administrativ praksis fra Skat er en anden.

Hvis man køber en tog- eller busbillet og gemmer bilaget så har jeg aldrig oplevet Skat ikke har tilladt at bruge den under reglen om udlæg. Vigtigt er dog at der viderefaktureres krone for krone.

Men kørsel i egen bil efter regler om kørselsgodtgørelse eller kørsel som giver befordringsfradrag kan aldrig anvendes som udlæg.

Tilmeldt 26. Dec 15
Indlæg ialt: 39
Fra  Socialformidleren.dk Skrevet kl. 22:18

Hej John

I dette indlæg er jeg så nødsaget til at vide om jeg har lavet noget forkert.

Jeg er via mit firma ansat som vikar og fakturere min arbejdsgiver 3,63 pr. km. uden moms og lægger ikke moms på, når jeg sender regningen. Det fremgår af kontrakten at jeg får statens høje kørselstakst pr. km.

Men jeg gør jo så det efterfølgende, at jeg udbetaler dem til mig selv med 3,63kr. - men hvor/hvordan fradrager jeg dem, så jeg ikke betaler skat af dem?

Mvh.

Tina

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:34

Tina L:

Hej John

I dette indlæg er jeg så nødsaget til at vide om jeg har lavet noget forkert.

Jeg er via mit firma ansat som vikar og fakturere min arbejdsgiver 3,63 pr. km. uden moms og lægger ikke moms på, når jeg sender regningen. Det fremgår af kontrakten at jeg får statens høje kørselstakst pr. km.

Men jeg gør jo så det efterfølgende, at jeg udbetaler dem til mig selv med 3,63kr. - men hvor/hvordan fradrager jeg dem, så jeg ikke betaler skat af dem?

Mvh.

Tina

Når du fakturerer uden moms - så må det jo være fordi du ikke er momsregistreret, for ellers skal du sandelig da lægge moms på alt du fakturerer kunden - inkl. moms - men er du ikke momsregistreret er det jo en anden sag - Enten er du nok lønsumsvirksomhed uden moms - eller du fakturerer som CPR og så skal betaleren indberette det til skat

Hvis du har personlig virksomhed så reducerer du dit resultat til skat med beløbet fra kørebogen (skatteregulering) og der er i udvidet selvangivelse vist også et ekstra felt til det -  og hvis du er selskab så skal du have reel løn samtidigt og udbetale det som kørepenge med indberetning til skat

vh John Hannover

Tilmeldt 26. Dec 15
Fra  Socialformidleren.dk Skrevet kl. 22:39

Hej John

Jeg er momsregistreret enkeltmandsvirksomhed!

Men kan/skal jeg lægge moms oven på den af staten fastsatte takst på 3.63kr.? Eller skal jeg finde beløbet uden moms og så tillægge momsen?

Og hvordan gør jeg det skattemæssigt - jeg fører sirlig kørebog :-)

Mvh.

Tina Laursen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:45

Tina L:

Hej John

Jeg er momsregistreret enkeltmandsvirksomhed!

Men kan/skal jeg lægge moms oven på den af staten fastsatte takst på 3.63kr.? Eller skal jeg finde beløbet uden moms og så tillægge momsen?

Og hvordan gør jeg det skattemæssigt - jeg fører sirlig kørebog :-)

Mvh.

Tina Laursen

ja du må intet fakturere uden moms - så du må efterfakturere ren moms på alt du har glemt momsen på - det er de 3,63 kr + moms helt enkelt og i første omgang jo 25% moms på alt du har faktureret uden moms. Du må kalde fakturaen - Momsrettelse eller lignende. I princippet skal den laves så den passer med hver momsperiode.  Ellers vil du få grim bod -
Modtager trækker jo generelt momsen fra. Du reducerer dit resultat i skatteregulering helt enkelt skattemæssigt _ se http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html 

vh John Hannover

Tilmeldt 26. Dec 15
Fra  Socialformidleren.dk Skrevet kl. 23:36

Hmm....

Kan jeg lokke dig til at skære det ud i pap?

Jeg har indgået en aftale om, at jeg får 3,63kr. pr. km jeg kører i egen bil (-12km hver vej)

Min hverdag er sådan, at jeg pt. er ansat af et vikarbureau til at udføre en opgave for et firma og kører 101km for at komme ud til lufthavnen (flybillet betales direkte til luftfartsselskabet af det firma, hvor jeg lægger min arbejdskraft).

Som sagt så er det vikarbureauet der udbetaler mig løn og kørepenge med 3,63kr. pr. kørt km efter de første 12km. Hvis jeg forstår dig korrekt, så skal jeg tillægge det moms (på efter krav nu :-( )

Jeg havde ellers ladet mig fortælle, at jeg kunne udbetale kørepenge til mig selv med 3,63kr. pr. km og for alle faktiske kørte km og egentligt aldrig hørt, at der skulle beregnes moms!!

Men hvad så med den moms jeg skal betale, er der noget der kan trækkes fra der? Nogle gange kører jeg også uden at få betaling for kørsel i forbindelse med udførslen af arbejde, hvad kan jeg trække fra der og hvad med moms i de tilfælde?

Kan man få dig som revisor eller er der en du kan anbefale??

Mvh.

Tina Laursen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:00

Jeg synes faktisk det er skåret ud i pap. Du kan ikke fakturere noget som helst uden moms - som momsregistreret og har du hørt andet, har du hørt galt

Du kan jo trække købsmoms fra for regninger du har som er taget for at udføre dit momspligtige arbejde, efter helt normale momsregler men selve momsen af din faktura er salgsmoms der skalk betales

Du har fået link til kørselsfradrag http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html  

Du bør søge en revisor hos www.agera.dk hvor du får 3 gode tilbud frit

Overvej at smide 55 kr efter min bog http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html  som giver dig masser af viden om personlig virksomhed inkl skat og moms, for jeg frygter du mangler meget her :) 

vh John Hannover 

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)