Hej. Jeg driver et enkeltmandsfirma, hvor jeg udfører alt arbejde "ud af huset". I den forbindelse har jeg en masse transport udgifter. Dette gælder både offentlig transport og brug af privat bil. Jeg har fået anbefalet følgende måde at fakturerer mine transportomkostninger på af en bekendt: Min bekendtes påstand går ud på at først at beregne afstanden tur/retur i kilometer og derefter gange det op med statens takst på 3,63 kr/km (2016). Dette beløb er momsfrit. Derefter trækkes den beregnet værdi for kørsel fra faktura beløbet, der er aftalt med kunden, således at fakturaen kun indeholder moms af differencen mellem værdien af kørslen og den aftalte faktura værdi. Min bekendte mener, at jeg kan gøre dette uanset om jeg anvender bil eller offentlig transport. Kan man gøre det på denne måde? Og hvis man ikke kan, hvad er så den korrekte måde at gøre det på? |
MikPet:Kan man gøre det på denne måde? Og hvis man ikke kan, hvad er så den korrekte måde at gøre det på?
Nej, det er ikke den korrekte måde. Der skal beregnes salgsmoms af hele beløbet du omsætter for, transportudgifter kan som udgangspunkt ikke anvendes som udlæg.
Hvis du eksempelvis skal fakturere en kunde for udført arbejde på 1.000 kr. samt 100 kr. for transport, vil din faktura skulle lyse på 1.100 kr. + moms 275 kr. = 1.375 kr.
Betingelsen for at der ikke skal beregnes af udgifter du viderefakturerer er, at omkostningen er afholdt for din kundes regning og din kundes navn og det bliver en transportudgift eller kørselsgodtgørelse nærmest aldrig.