Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ApS vs enkeltmands - skatteforhold mm

Side 2 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 31. Oct 08
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 14:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære strangers

Hvis du har udgifter for 50.000 (og udgifterne dækker AL drift af din virksomhed, herunder hensættelser til løn til dig under din ferie) og du omsætter for 100.000, så er der 50.000 tilbage, som du kan udbetale som løn.

Jeg ville nærmere vende det om og sige:

+100.000 i fiktiv omsætning

-50.000 i fiktive udgifter

-40.000 i nuværende fiktiv løn

-4.000 i nuværende fiktiv arbejdsgiverbetalt pension

-----------------------------------

Tilbage er der så

= 6.000 kr. som skal dække uforudsete udgifter, måneder, hvor omsætningen er mindre end 100.000, investering i nyt inventar, efteruddannelse, osv. (hvis ikke disse ting var indholdt i dine udgifter).

Så skal du gøre op med dig selv om de fiktive ekstra 6.000 kr. du kan få om måneden opvejer det besvær og den risiko du påtager dig ved at starte selvstændigt op (det synes jeg ikke).

Vedrørende A-kasse, så er det min forståelse at de sørger for dagpenge ved sygdom, men jeg er altså ikke særligt vidende på A-kasse området. Du skal måske skifte til en A-kasse for selvstændige.

Med venlig hilsen

Casper

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :

du skal kun tænke i helår. I personlig virksomhed med alm. personskat - så kan du trække et underskud for helåret fra i anden personlig indkomst - I selskaber kan du ikke bruge underskud til noget skattemæssigt, før du i senere år får overskud som du så kan trække fra

Har du overskud som du nævner på 50.000 kr - så er det præcis det du betaler skat af og resten må du bruge selv. Du skal forskudsregistrere det du forventer at have i overskud i udvidet selvangivelse og så kræves din skat op via nedsat fradrag hvis du har anden indkomst og eller ved du får opkrævningskort for alle måneder pånær juli og december

Overskud er det du beskattes af (jeg vil ikke komme ind på speciel ordninger som dine tal bestemt heller ikke peger på som gode) - men det er grundlaget i helt alm enkeltmandsvirksomhed - og skatten er personlige skat am bidrag og bundskat og du har dit fulde fradrag -

I selskaber udbetaler man sig løn og beskattes på helt samme måde af denne - Er der mere i overskud efter lønnen, betaler man 22% selskabsskat af det - og kan så næste år kun få det ud, enten med udbytteskat eller som løn

Overvej min bog Selvstændig som link, for den siger dig meget mere om alt dette her - skrevet netop for helt nye og dækker både personlig virksomhed og selskaber

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 2 (12 indlæg)