Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er det mest korrekte skattemæssigt

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Mar 07
Indlæg ialt: 469
Skrevet kl. 23:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg ved ikke lige om det er den korrekte kategori at føre dette spørgsmål. Men jeg prøver alligevel.

Først en lille forhistorie. Jeg er opvokset på et meget lille husmandssted, ca. 4 ha landbrugsjord til. Det meste havde været bortforpagtet mange år. Efter min far døde i 2007 og ham der havde forpagtet de 3 ha af jorden gennem 15 år ca. stoppede med at drive landbrug, overtalte jeg min mor til at vi selv skule drive jorden. Jeg bor ikke på gården, men i en alm villa lidt derfra og har andet fuldtidserhverv, men min landbrugs interesse har været stigende gennem årene. Men hun sagde det var ok, hvis jeg ville stå for det. Men da hun er ejer og bor der, er det i hendes navn, jeg står bare for det praktiske og administrative. Så hun er blevet momsregistreret, gødningsregistreret og hvad det ellers kræver. For ikke landbrugskyndige er 4 ha vanvittig lidt jord, men efter 4 hele sæsoner (er i gang med 5.) har jeg endnu ikke haft underskud, men der er så heller ikke låneafdrag. Nå, men det var en baggrundshistorie

Nu til sagen. Jeg ønsker at få mere landbrug at drive i fritiden, men at købe min egen gård er svær, da jeg er enlig og kun har en fuldtidsløn, og det er svært at få de mindre mellemgårde på 20-50 ha som enlig. Priserne er simpelthen for høje som jeg ser det. Min anden løsning ville være at finde en anden bonde og hjælpe i min fritid ved siden af mit faste arbejde. Og det er her jeg nu endelig kommer til spørgsmålet.

Jeg har nu fået kontakt til en som muligvis har brug for lidt hjælp, han ser dog helst at de timer jeg hjælper med bliver på regning. De har ikke ansatte i forvejen. Jeg pønser også på at hjælpe en anden måske. Det er dog ikke sikkert. Jeg ser to muligheder for dette.

Mulighed 1, registrere mig som freelance landbrugsmedhjælper og udleje mine timer, inkl. moms og selv blive momsregistreret, alternativet forventer jeg under 50.000 om året, og så uden moms, men bare den lavere pris over for landmanden. Eller kan jeg bare opgive det som B-indkomst? Og betale fuld personskat?

Mulighed 2.
Lade min mors firma skrive regningen, de timer jeg assisterer får hun indtægterne for i firmaet og de kommer i det regnskab. De bliver så firmabeskattet den vej af overskuddet. Den del af overskuddet der så er for mit arbejde der, giver hun videre til mig skattefrit uden om firmaet. Det er jo hendes overskud og hun må jo give børn ca. 56.000 om året. Skattesatsen bliver vel lavere på denne måde, og jeg får vel reelt mere ud af det. Men er det en lovlig måde at gøre det på, eller omgår man reglerne?

Så kort sagt hvad er det mest korrekte at gøre? Oprette mig som freelancer og skrive regninger ud ser jeg selv som det mest korrekte, og giver mig også mulighed for at assistere andre landmænd til tider, hvis mulighederne opstår, og så vente med momsregistrering hvis beløbet når derop, og så selvfølgelig have en tilsvarende lavere timepris?

MVH
Hans

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 23:52
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Hans

Først og fremmest..

Nu ved jeg ikke hvor gammel din mor er, men er hun gået på pension kan yderligere indtægter til hende betyde fald i hendes folkepension mv. Så undersøg lige dette. 

Derudover skal vi huske at rette indkomstmodtager i alle tilfælde er dig. At lade en anden virksomhed (din mor) fakturere en landmand for timer du har arbejdet giver ikke mening, medmindre du er lønmodtager i din mors virksomhed og de timer er en slags kompensation for de timer du ikke arbejder for hende.

Såfremt du hjælper en landmand, og han vil have det på regning skal du være selvstændig erhvervsdrivende. På dette område har SKAT en del praksis, men i reelt set betyder dette, at du skal drive selvstændig virksomhed for egen risiko og regning. I og med du nok hverken kommer med traktor, mejetærsker eller har en økonomisk risiko er du ikke selvstændig erhvervsdrivende og derfor efter min opfattelse honorarmodtager. Det er klart, hvis du begynder at få flere kunder / landmænd som du hjælper så vil muligheden opstår for at du kan kalde dig selvstændig erhvervsdrivende. 

Som honorarmodtager har du fradrag for udgifterne du måtte have i forbindelse med dit arbejde. Det er landmanden der skal sørge for at indberette honoraret mens du selv skal sørge for at afregne skatten.

Tilmeldt 19. Mar 07
Indlæg ialt: 469
Skrevet kl. 11:54

Tak for svar. Og ja hun er pensionist, ikke lige noget jeg havde tænkt over. Så tak for den påmindelse!

Troede faktisk jeg bare selv kunne indberette det honorar som b-indkomst, uden landmanden skulle. Men så blev jeg så meget klogere :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47145
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:26

kort
1 - hvis du fakturerer som CPR - så er det bare landmanden der skal indberette - forudsat det faktisk kan ses som honorar arbejde og han ikke får bøvl med at det skulle være a-skat og kildeskat fordi de blev set som ansat. Det er ikke kontrakten men de faktiske forhold der afgør det. Landmanden er forpligt til at angive det hvis det er som CPR

2 - vil jeg mene ikke er lovlig. Det ville jo som du skriver, betyde at man kunne lade sit barn arbejde for ens selskab hos eksterne - nøjes med 22% selskabsskat og så give barnet alle pengene uden yderligere skat. Skal det ske via din mor - så skal du være ansat - der skal være arbejdsskadeforsikring osv - og du skal lønnes helt normalt, så du dermed betaler helt alm skat af løn. Det skal så stadigt være sådan at din mors selskab ses som selvstændig i forhold til udlejning af dig

Og ja - evt problem med pension

---  Jeg ville overveje i så fald at enten få landmanden til at indberette som bidragspligtig B honorar til CPR dig - hvis han vil det - han har en vis risiko hvis du så ikke betaler skatten og skat måtte mene du skulle have være a- skat og kildeskat

eller

Stifte personlig virksomhed og fakturere dine timer. Hvis du ved du bliver under 50.000 på en hver 12 mdr periode som Personlig Mindre Virksomhed uden moms - og ellers som alm enkeltmands med moms. Det er stadigt ikke fuldt OK hvis ikke arbejdet er som faktisk selvstændig - men det er landmanden der har største risiko hvis ikke du betaler skatten vil jeg mene

Vent evt på andre

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)