Tak for alle jeres svar. Det er overvældende og varmer at I forsøger at hjælpe - og jeg lærer en masse.
Produktet er undervisning og udarbejdelse af undervisningsmateriale med mig som underviseren og det leveres til virksomheden i Tyskland.
Jeg har modtaget forskellige oplysninger fra virksomheden. Jeg har fået at vide at jeg skal fakturere uden moms og på fakturaen henvise til det nu forældede momsdirektiv artikel 15(10). I andre tilfælde har jeg rent faktisk modtaget, hvad jeg mener er en fritagelsesattest. Jeg mener det er en fritagelsesattest fordi der står ydelsens art, mængde og samlet pris i en kolonne benævnt "Value excluding VAT and excise duty". Det er erklæret "the services described meets totally the conditions for exemption from VAT and/or excise duty".
(grunden til de forskellige oplysninger er at jeg er ved at "overføre" gamle fakturaer for 2016 til Dinero fra tidligere excel-regnskab)
Jeg håber det hjælper til at belyse de spørgsmål I har.
Jeg kan indtil videre forstå at det skal være i "rubrik B" og som ydelse og ikke i "rubrik C", som jeg først antog. Er det fortsat korrekt under de to forhold angivet ovenfor?
Jeg kan indtil videre forstå at det skal være i "rubrik B" og som ydelse og ikke i "rubrik C", som jeg først antog. Er det fortsat korrekt under de to forhold angivet ovenfor?
At artiklen er forældet betyder ikke det store eftersom den er videreført.
Men jeg må være ærlig og sige, at jeg kan ikke gennemskue om det er din ydelse generelt som er fritaget for moms eller om det er leveringen til denne kunde som er særligt fritaget efter art. 15, 10.
Din kunde er det også slutbrugeren eller er modtageren af dine leverancer et led længere ude?
Det er min forståelse, at det er leveringen til denne kunde som er særligt fritaget efter Art. 15(10).
Denne kunde som modtager mine leverancer sælger min ydelse sammen med andres som en samlet undervisningspakke til et led længere ude.
Din kunde må jo have en frigørelsesattest (eller hvad den nu hedder i Tyskland) som er stemplet af de tyske myndigheder. Du er jo nød til at se en kopi heraf, så du har dit på det rene i forhold til Skat i DK.
En leverance som er fritaget efter denne undtagelse skal angives som rubrik C. Men om dinero har en løsning der tager højde for lige netop denne ekstraordinære situation ved jeg ikke, er dog bange for du må anvende en løsning som foreslået af John tidligere oppe; hvor du anvender en omsætningskonto helt uden nogen moms også husker selv at anføre omsætningen i rubrik C den dag du indberetter momsen.
Mange tak til dig Jesper, John, m.fl. for jeres hjælp med dette spørgsmål. Det har været et stor hjælp og er meget værdsat.
Jeg kan forstå at jeg i ovenstående situation, hvor kunden er fritaget efter denne specifikke undtagelse, så skal leverancen angives under rubrik C.
Jeg kan også forstå, at ønsker jeg at bruge Dinero, så må jeg undvære fakturafunktionen og i stedet bogføre disse fakturaer manuelt og huske at angive dem i rubrik C.
Nu vil jeg i aften forsøge og se om jeg kan finde ud af at få Dinero til at makke ret. Jeg tænker at angive fakturaen på et finansbilag for sig med eksempelvis -1000 EUR (måske er jeg nødt til at angive fakturabeløbet i DKK) på kontoen "Momsfrit salg til udlandet (rubrik C)", som er konto 1250 i Dinero (og uden modkonto?). Så tænker jeg at betalingen skal bogføres på et bilag for sig med +1000 EUR (eller DKK ækvivalenten) med på "Banken" (konto 55000) og med konto 1250 som modkonto? Gebyret for overførsel fra udlandet på DKK 20,- bogføres på et separat bilag på gebyrkonto og med "banken" som modkonto.
Nu udgår vi så fra du har modtaget en regulær friskrivelse/gørelses blanket fra din kunde - ikke blot at han har sagt at han xxx
Så vil jeg mene, at hvis du bruger den normale konto til salg i EU så vil tingene fungere, og du vil automatisk få det i rubrik C MEN det vil så stå sammen med alle dine - reverse charge salg osv - hvilket vel går. Oprettes kunden som moms reg kunde Tyskland, burde det vel fungere helt normalt - da det vel så sker som salg uden moms hvilket er skidt) - fakturaen burde så automatisk kontere på konto uden moms på 1250 og du ville så kunne køre betaling helt automatisk. Du skal bare sikre at kunden er oprettet som Tysk kunde - eller lav en 1255 med momskode UVC (udenlandsk salg uden moms rubrik C) - og kald konto - momsfritaget EU - så er den let at finde
Sidste ? - måske Jesper eller Whiskey ved - men jeg ville tro, at ud over det skal med i rubrik C som fælles rubrik, så skal det også med i EU salg uden moms - i indberetning på kundens tyske CVR nummer - men det er rent - jeg ville TRO. Der skal jo alt EU salg som sker uden moms eller rettere med reverse charge ind - men hvad reglen er for de få der har givet skriftlig frigørelsesattest er, ved jeg faktisk ikke.
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Nu har jeg manuelt bogført de berørte fakturaer under rubrik C på konto 1250 (der er ikke så meget andet der kan forstyrre billedet). Alt er vel indtil videre.