Ja, mit spørgsmål er meget simpelt; kan man donere sin virksomhed til en anden virksomhed? Mener at have læst at det blev gjort en større dansk virksomhed da jeg læste deres historiske baggrund igennem, men er det stadig muligt, og hvis ja, hvad er forudsætningerne så?
Ved du om det gælder sådan at man kan donere alle typer virksomheder til alle typer virksomheder, eller er der specielle regler? Det er fordi at en privatejet virksomhed muligvis skal ligges ind i et holding selskab, og for at undgå at blive beskattet af værdien, så blev det overvejet om man simpelthen kunne donere virksomheden til til holdingselskabet med alt hvad der gælder af aktiver og kommende indtægter uden at blive beskattet af virksomhedens værdi.
Jeg har prøvet at finde informationer om det på nettet, men det er ikke så nemt... ved du evt. hvor jeg kan finde mere info om det, eller om der er nogle fagtermer knyttet til det som jeg kan søge på? Er lidt på bar bund her.
Nåh, du vil gerne have det skattefrit. Det sagde du ikke noget om.
Nej, selvfølgelig er der virksomheder man ikke bare kan donere til andre. Fx virksomheder du ikke ejer. Eller virksomheder der er undergivet særlig lovgivning.
Men der er en del muligheder for at omdanne en virksomhed. I dit tilfælde (men der mangler altså stadig en del info) omdanner du først virksomheden efter lov om skattefri virksomhedsomdannelse (hvorved selskabet overtager alle udskudte skatter etc) og derefter opretter du holdingselskabet med indskud af det første selskab.
Prøv at google efter Skattefri virksomhedsomdannelse, og kontakt så en advokat/revisor. En sådan får du nok alligevel brug for.
Donering af virksomhed er ikke den rette betegnelse for det du vil lave. Det vi taler om her er at du vil overføre en virksomhed til selskabsform. Betegnelsen af holdingselskab er nok også misvisende. Hvis et selskab erhverver og driver en aktivitet er det ikke et holdingselskab men et driftsselskab. Derimod vil det selskab som ejer aktierne i driftselskabet være et holdingselskab, hvis selskabets formål er at eje disse eller andre aktier.
Det rigtige udtryk er succession. Du omdanner virksomheden til anpartsselskab ved en skattefri virksomhedsomdannelse. Det udløser ikke skat, idet selskabet indtræder i virksomhedens skattemæssige stilling. Du vederlægges med anparter i selskabet. Derefter etableres holdingselskabet ved apportindskud af anparterne i det nye selskab. Det sker efter reglerne om skattefri anpartsombytning, hvorved skatteforpligtelsen føres på på de anparter du får i holdingselskabet. Gennemføres ombytningen uden tilladelse vil der også være skatteforpligtelse på de aktier i driftsselskabet som holdingselskabet ejer, men holdingselskabet kan som bekendt afhænde aktierne skattefrit efter 3 års ejertid.
Mange tak for din forklaring. Mht. omdannelsen så eksisterer holding selskabet allerede og har et driftsselskab under sig. Men mht. den privatejede virksomhed, så siger du så at man kan lave en skattefri virksomhedsomdannelse og så skyde det ind i det eksisterende holdingselskab uden at blive beskattet af det som privatperson vha. apportindskud? Eller gælder det kun under oprettelse af holdingselskabet?
Igen, mange tak for hjælpen. Det gælder godt nok om at holde tungen lige i munden når man skal overskue det her.
Mange tak for din forklaring. Mht. omdannelsen så eksisterer holding selskabet allerede og har et driftsselskab under sig. Men mht. den privatejede virksomhed, så siger du så at man kan lave en skattefri virksomhedsomdannelse og så skyde det ind i det eksisterende holdingselskab uden at blive beskattet af det som privatperson vha. apportindskud? Eller gælder det kun under oprettelse af holdingselskabet?
Igen, mange tak for hjælpen. Det gælder godt nok om at holde tungen lige i munden når man skal overskue det her.
Det siger jeg ja. Dem har jeg da lavet/laver en del af. Det gør man ved at anvende reglerne om skattefri anpartsombytning. Reglerne om skattefri anpartsombytning omfatter ikke kun anpartsombytning til nystiftede selskaber (etablering af holdingselskaber). Man kan også lave skattefri anpartsombytning til et bestående holdingselskab. Der skal bare nyudstedes anparter i dette som vederlag til anpartshaveren (dig).
1) Du laver en skattefri virksomhedsomdannelse hvorved din personlige virksomhed omdannes til anpartsselskab.
2) Du overdrager det nye anpartsselskab til holdingselskabet ved skattefri anpartsombytning, og får som vederlag eksempelvis nom. 5.000 anparter i holdingselskabet. Dvs. som følge af ombytningen udvides holdingselskabets anpartskapital fra 125.000 til 130.000 kr.
Som noget nyt kan man også lave skattefri anpartsombytning uden tilladelse, hvis man underlægger sig nogle restriktioner med hensyn til udbytte til holdingselskabet de næste 3 år. Her skal man bare være opmærksom på at bytteforholdet teoretisk set skal matche. Dvs. hvis din personlige virksomhed er 5 gange så meget værd som holdingselskabet skal du i teorien vederlægges med nom. 625.000 kr. anparter. Det gør man selvfølgelig ikke; Så beder man - her og nu - om et bindende svar fordi Skat ikke klart har meldt ud at der også i ovenstående situation er ombyttet til handelsværdier. Jeg har selv sådan en forespørgsel inde og det er der vel ca. 80 andre som også har. Så om ca. 2 måneder vil jeg tro at problemstillingen er afklaret fuldt ud.
Lige for en sikkerheds skyld: Disse ting er normalt ikke noget man bare gør. Mange revisorer laver det ikke engang selv - bortset fra selve vurderingsberetningen og erklæringer som revisor skal ind om. Nogle bruger advokater, andre bruger deres skatteafdelinger. For mit vedkommende laver jeg det hele fra start til slut for de revisorer jeg arbejder for.