Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvstændig i Spanien

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Esbjerg
Tilmeldt 6. Dec 15
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 20:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære alle sammen
Jeg håber der sidder nogen derude og evt. kan hjælpe mig med lidt svar :)
Jeg flytter til Costa Del Sol 1 december, men i september rejser jeg derned for at få orden på alle papirerne :)
Jeg beholder mit Job i DK, da jeg kan passe det uanset hvor i verden jeg er, jeg er ansat hos DGI som Linedance instruktør og arrangør af Tema rejser, Skal jeg af min løn her betale både Spansk og Dansk skat ?
Det skal lige nævnes at jeg melder mig helt ud af Danmark, opgiver min adresse, Bolig osv.

Når jeg så er kommet til Spanien, vil jeg starte en lille virksomhed med tøj salg, der vil mest blive solgt til DK, da jeg har kundekredsen i DK, dette går jeg ud fra bliver et Spansk firma, er det korrekt, og mon ikke jeg KUN skal betale Spansk moms og skat, og hvad er satsen på det ?

Jeg vil leje en lejlighed, hvor fra jeg også vil have mit lager af tøj, kan man så trække en del af udgifterne til huslejen fra ?

Hvad koster den sociale sygeforsikring, som er obligatorisk for selvstændige ?
Det skal lige nævnes at jeg som sådan ikke skal leve af dette tøjsalg, det er bare for at have lidt ekstra til hygge osv. :)

Og når jeg så ER flyttet derned, så skal jeg jo søge residencia, er der specielle krav, og hvilke dokumenter skal jeg medbringe ?

Og mit sidste spørgsmål, Jeg skal jo også have det vi i DK kalder et momsnummer, hvor søger jeg det, og hvad er kravene for at få det ?
Pyha det var mange spørgsmål, jeg håber meget at nogen kan hjælpe mig med svar og gode rød :)
Hilsen Marie

Fra Linea de la competion
Tilmeldt 16. Nov 15
Indlæg ialt: 192
Skrevet kl. 20:30

Hej Marie

Velkommen hernede :-)

Som autonome (det svarer til dansk enkeltmands firma) betaler du 265 Euro pr mdr i social security , dette beløb kan hvis det er første gang du registeres som autonome starte på et mindre beløb og trappes op for hvert år indtil det er det fulde beløb , start beløbet er afhængi af din alder , for de yngste er det fra 55 Euro pr mdr

Det første du skal have er en (lantids)leje kontrakt så du kan få et NIE nummer, derefter kan du får et INE nummer

Jeg vil klart anbefale dig at hyre en spansk "revisor" til at hjælpe dig med at få alle papirer på plads, du kan sagten selv gøre det men de par hundrede euro er givet godt ud i lange kø og sprog forviringer

Du kan læse lidt om NIE i denne artikel https://cp-communication.dk/kategori/bo-i-spanien/  (for øvrigt en skøn blog side med gode artikler omkring spainen)

På denne face gruppe kan du stille masser spørgmål https://www.facebook.com/groups/1637792369822272/    Preben Rueda Martin  som besvarer mange af dem kan jeg varmt anbefale han har boet 20 år i danmark og er inde i dansk/ spanske aftaler

Den med skat når du er ansat i et dansk firma kan jeg ikke svare dig 100% på , det skal du have en som Ruben til at svare dig på, da danmark jo ikke har en skatte aftale med spanien (det tager det spansk skattevæsen dog hensyn til )

<Tilføjet>

Denne artikel er ret go og tallene er også korrekte http://blog-uno.dk/selvstaendig-i-spanien/  omkring autónomo og Seguridad Social

Fra Esbjerg
Tilmeldt 6. Dec 15
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 20:39

Hejsa Ib

Wow mange tak for hurtigt svar - Jeg kender godt Preben og har faktisk allerede en aftale med ham til september mht. NIE nummer, som man er nødt til at søge INDEN man kan leje en lejligheder, de fleste mæglere forlanger et NIE nummer for at man kan leje gennem dem, i hvert fald dem jeg har været i kontakt med :)
Jeg synes bare at det er en jungle den del med SKAT, og jeg vil gerne have det hele i orden fra begyndelsen, gider ikke bøvle med ting der er gjort forkert :)
Mange tak for dine svar.
Mange hilsner
Marie

Fra Linea de la competion
Tilmeldt 16. Nov 15
Indlæg ialt: 192
Skrevet kl. 20:44

Nej du kan IKKE få et NIE nummer før du har en leje kontrakt (det kan man ihvertilfælde ikke i den del hvor jeg bor)

At udlejer vil se NIE nummer har jeg endnu ikke oplevet , pas på med mange af de bureauer der udlejer lejligheder, nogle har slet ikke aftalen om at leje den ud men en underhånds aftale med et andet bureau 

pas også på med hvis de forlanger 3 mdr i forvejen , det er IKKE normalt hernede

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)