Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bankkonto og virksomhedsskatteordning

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Jun 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg har en lille udfordring som jeg gerne vil finde en løsning på.

Jeg har et 2016-regnskab, der er 100 pct. styr på takket været Dinero.dk. Min bankkonto er også afstemt i forhold til regnskabet, men udfordringen ligger i at der stod en række af mine private midler på kontoen da året startede ligesom at der er enkelte transaktioner, der ikke vedrører virksomheden hvor der er gået private midler ind ligesom der er én enkelt privat hævning på kr. 121,00.

Jeg vil meget gerne anvende Virksomhedsskatteordningen fra og med i år (med en indskudskonto på 0 kr. samt en åbningsbalance på 0 kr. da jeg er begyndt forfra med virksomheden i år), så mit spørgsmål er om det er muligt og hvad/hvordan jeg skal bringe orden i sagerne.

På forhånd mange tak.

Vh

Rasmus 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1110
Skrevet kl. 20:14

Det er ultimo balance 2015 der vil blive åbningsbalance og indskudskonto 2016

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 29. Feb 16
Indlæg ialt: 315
Fra  Andelsbolig.nu Skrevet kl. 09:34

Hej Rasmus, fremadrettet vil det være lettere for dig, hvis du får en ekstra konto under dit cpr-nummer hvis du ikke har cvr-nummer, eller en separat konto med netbank hvis du har cvr-nummer.

Andelsbolig.nu

Rådgivning, vejledning og sparring til andelsboligkøbere og andelsboligforeninger - Klaus Folmann

Tilmeldt 27. Jun 13
Skrevet kl. 09:47

Hej Kah,

Tak for din mail. 

Hvis jeg startede min virksomhed i 2016 uden nogen værdier (bortset fra nogle private midler som ved en fejl stod på kontoen) kan man så ikke sige, at min åbningsbalance og indskudskonto er 0 kr. i 2016. De private midler er i så fald en mellemregning, et lån til virksomheden eller andet, bare det ikke indgår i VSO'en, for så skal det jo følge hæverækkefølgen. Er jeg med andre ord bundet af, at jeg ved en fejl ikke havde sørget for, at kontoen stod i 0 kr. pr. 1.1.2016?

Tilmeldt 27. Jun 13
Skrevet kl. 09:48

Hej Klaus

Jeg er helt enig med dig, det var dumt af mig at jeg ikke havde sørget for det pr. årsskiftet. Det er faktisk en særlig konto til formålet, der stod desværre bare nogle private midler på den.

Vh

Rasmus

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:21

Rasmusdk:

Er jeg med andre ord bundet af, at jeg ved en fejl ikke havde sørget for, at kontoen stod i 0 kr. pr. 1.1.2016?

Det er du ikke bundet af.

Det gode ved likvider er, at de ikke som sådan er øremærket til virksomheden eller dig selv privat, hvorfor mulighederne for at disponere mest hensigtsmæssigt er gode. 

Du løser dit problem i forbindelse med bogføringen af din åbningsbalance, indestående på virksomhedens konto bogføres på en mellemregningskonto. En mellemregningskonto kører uafhængigt af hæverækkefølgen og du kan hæve forlods herfra i forhold til hævekontoen, det eneste du skal være opmærksom på er, at en mellemregningskonto altid skal være noget du som indehaver har til gode i virksomheden.

Endvidere i forhold til indskudskonto, nu ved jeg ikke hvilken type virksomhed du driver, om der er behov for driftsaktiver? Men skal de finansieres med private likvider, så kan du overfører de private likvider til virksomhedens bankkonto og bogføre på mellemregningskontoen. Derefter foretage indkøbet af aktiverne, dermed forbliver din indskudskonto i 0, og i stedet for at hæve via hævekontoen bruger du indestående på mellemregningskontoen først.

Tilmeldt 27. Jun 13
Skrevet kl. 10:28

Hej Jesper,

Mange tak for svar. Dét er jeg virkelig glad for at høre, og jeg havde også håbet på at det ville være svaret. Nu kan jeg så heldigvis anvende VSO'en fra og med i år, hvilket er rigtig dejligt!

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)