Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af simpel IT virksomhed/hjemmeside som helt "grøn"! Opsummeret kort, hvad skal der være styr på? :-)

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Jul 16
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Efter at blive opsagt fra en mangeårrig arbejdsplads(10+ år) for nogle måneder siden(sygdoms relateret) og har mistet lysten/evnen til at arbejde indenfor mit fag(elektronik produktion). Er jeg blevet "hooked" på at give iværksætteri en chance.  Har før tænkt tanken men ikke gjort noget, men grundet min situation(sygdom plus ingen forståelse fra fagforening/kommune) føler jeg at jeg nu er motiveret/tvunget til at give det et forsøg.

Er dog desværre alene om projektet og mit mentale overskud er ikke så stort som jeg kunne ønske. Så lidt input fra folk der har erfaring på området, ville blive modtaget med kys hånd.  Jeg ved allerede at man sikkert, hvis man har tid og overskud til det....kan læse sig til det meste af det diverse steder på nettet. Men grundet tidsspresset fra kommune og helbredet, vil jeg meget gerne have mere "direkte" rådgivning/information, som jeg kan omsætte til praksis hurtigst muligt. Altså ikke behøve læse igennem 100vis af tørt jura/paragrafer, men være så handlings orienteret som det nu er muligt.

Som sagt, en hjemmside.....hvor planen er at tilbyde hjælp indenfor forskellige fagområder og man kan oprette sig som bruger for et beløb. Og downloade pdf filer for beløb. Så vi snakker rene IT ydelser og ingen fysiske varer.

Alt i alt, temmelig simpelt tænker jeg umiddelbart og noget jeg forhåbentligt godt kan overskue, osse selvom jeg er alene og ikke har det så skide fedt.

Er der en "tjek liste" over ting man lige skal løbe igennem hurtigt, for at undgå at iværksætteri projektet ikke hurtigt bliver uoverskueligt eller mere besværligt end det behøver at være?

Jeg tænker umiddelbart ting, såsom.

1. Moms og skatte regler.  Er grøn og aner intet om disse.....udover at jeg ved de skal betales og opgives til skat! Nå ja, og det er godt at kunne regne med 25%! ;-)

2. Regler ved sygdom som selvstændig. Skal man tegne forsikringer?

3. Er det en god ide at blive medlem i en fagforening for selvstændige?

4. CMS eller en privat udbyder af hjemmeside løsning. Hvad er bedst i min situtaion? (hælder umiddelbart selv til den private aktør, grundet man slipper for vedligehold arbejdet/ansvar for sikkerheden på siden)

5. Letteste måde at føre regnskab på?  Skal man have et program såsom Dinero/Billy og er det nemt at komme igang med alene? Kan disse programmer integreres med hvilken som helst hjemmeside opbygning/løsning?  Eller stiller de krav til hvordan man vælger at bygge sin hjemmeside?

6. Hvornår er det en god ide at søge om varemærke registrering af firmanavnet?

7. Bør man oprette en erhvervs konto hos banken med det samme eller er der andre(billigere og lige så nemme) muligheder?

8. Er det en god ide at oprette et holdingsselskab fra starten af?  Eller vil det gøre den administrative del for omfattende ifht. udbyttet man opnår?  Måske især i starten hvor jeg er alene om det hele?

Som sagt arbejdsløs med en længere sygehistorie bagved og derfor så godt som nul penge i banken(lever af kassekrediten pt.).

Ville være skønt om der var nogle herinde der kunne give mig lidt "håb".....det er tiltrængt ihvertfald!  ;-)

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 23:27

Det lyder spændende og sympatisk, at du vil forsøge at ændre din situation ved at blive selvstændig. Før jeg vil svare på dine andre spørgsmål, er der jo "det sædvanlige" spørgsmål 1: Hvad er forretningsideen? Hvad skal hvem betale dig for hvad? I dit lange og sympatiske indlæg fylder det denne sætning: "planen er at tilbyde hjælp indenfor forskellige fagområder". Lidt pauvert måske.

Du skriver også, at du ikke har penge til opstart. Det betyder så, at du skal låne/finde investorer. Prøv at lave et nyt indlæg, direkte adresseret en långiver/investor: Du skal investere i/låne til dette projekt, fordi:.... Selvom du lyder lidt småtræt af kommunen, har de også en anden afdeling, som giver gode råd til iværksættere. Måske kan de hjælpe dig med dette.

Tilmeldt 8. Jul 16
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:54

Hej Jørgen!

Selvom det måske fylder lidt i teksten, er det dog ikke så meget sympati/medlidenhed jeg søger, men tænkte at der helt sikkert findes flere løsnings muligheder på mine spørgsmål. Og som et forsøg på at undgå folk foreslår løsninger som koster start kapital, såsom at oprette ApS/AS selskab. Tænkte jeg at jeg nok hellere lige måtte forsøge at beskrive "hvor jeg kommer fra"! Så at evt. foreslag blev så relevante som muligt, ifht. min specifikke situation!  ;-)

Mht. en fuld detaljeret beskrivelse af hele forretnings ideen...det tror jeg umiddelbart ikke er så smart at gøre, når jeg ikke er kommet længere end jeg er. Man er vel altid lidt ekstra forsigtig i starten, da tanken om at der potentielt kunne komme en og "stjæle" ens koncept og dermed blev overhalet, inden man selv overhovedet når at komme igang! Paranoid som man er!  ;-P

Men de spørgsmål jeg stiller, syntes jeg jo umiddelbart godt kan besvares ud fra min beskrivelse. Altså, at firmaet vil være 100% internet baseret og regler ved fysiske firmaer og varer derfor kan ses bort fra. Men prøver lidt mere:

1. Information/vejledning via IT platform/hjemmeside. Folk med interesse i det jeg tilbyder, kan oprette sig som abonnement eller evt. istedet vælge at købe enkelt ydelser. På sigt skal en stor bred vifte af ydelser og valgmuligheder indenfor flere forskellige områder, gerne adskille firmaet fra andre. Tror ikke umiddelbart jeg kan blive meget mere specifik end det, på et offentligt forum!  ;-)

Du snakker meget om at låne penge og finde investorer....grundet mit sats på ren IT, hvor drift omkostningerne er meget lave. Havde jeg jo håbet det bl.a. gjorde at jeg ikke behøvede den slags!  ;-)   Men som du måske kan høre/fornemme, er jeg stadig i den meget MEGET tidlige fase af mit projekt. Så ting kan ændre sig fra dag til dag, hvis jeg pludselig lærer noget nyt!  ;-)

Mit største problem med kommunen, er at de kun interesserer sig for "kortsigtede løsninger" og vil have mig tilbage på arbejdsmarkedet hurtigst muligt og ikke skiller til at jeg jo desværre har fået nogle helbredsmæsssige udfordringer, der gør at "det kan jeg ikke bare lige gøre". Og kan ikke leve af en syge/kontanthjælps ydelse, så er lidt "fanget" i systemet pt. Hvilket på godt jysk er pænt "træls"!  ;-(

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 12:08

Ifm. 'stjæle mine ideer': Jeg vil foreslå, at du googler lidt på dine ideer for at se, om de er unikke. Hvis de ikke er det, kan du jo afsløre dem her, og så kan folk hjælpe mere konkret. Hvis du bare vil i gang, er der en 1-2-3 vejledning her: https://startvaekst.virk.dk/start/start-en-ny-virksomhed. Hvis du bare VIL i gang nu, er det her: https://indberet.virk.dk/myndigheder/stat/ERST/Start_virksomhed?nm_extag=Link%3D%2Cforside%2Cmest-anvendte-start-virksomhed%2C. Det fås ikke bedre i kortere form. Du er sq nok nødt til at læse lidt for at komme videre.

Jeg vil så igen opfordre dig til at få hjælp hos kommunen, altså i "erhvervsafdelingen". Mon ikke, du kan gøre det anonymt, hvis du foretrækker det?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)