Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er uddannelse et must for at blive en attraktiv sælger?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Mar 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 18:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej folk. 

Det her kommer til at være en smule offtopic, men føler simpelthen det er herinde jeg når allerbedst ud til den målgruppe jeg vil ramme.

Jeg er 24 år gammel, og har gennem de sidste mange år af mit liv prøvet en del, og været forbi alt lige fra akademiske studier til fuldtidarbejde med salg og telemarketing

Jeg fandt ret hurtigt ud af at jeg var en dygtig sælger. Både i butik og på telefon leverede jeg knaldgode resultater, og mine salgstal og procenter var altid blandt de absolut højeste. Jeg oplevede her at jeg brændte for noget, og var sågar tæt på at starte eget TM- firma op i foråret, men manglede den rette attraktive klient. 

Jeg har efterfølgende søgt en masse, efter mit hoved, interessante job som sælger, men uden held. Jeg er ikke attraktiv nok - på papiret, og hvis jeg vil have et job jeg ser mig selv i resten af livet, er jeg nødt til at gøre noget ved det.

Jeg har derfor søgt ind på Handelsøkonom uddannelsen, men har det ret ambivalent over det, da jeg både hører gode og dårlige ting. Ved der sidder en masse selvstændige herinde og læser med, og vil rigtig gerne have jeres svar på om det er noget der vejer tungt i overvejelserne når i ansætter nye folk? Specielt hvis der er tale om sælgere. Jeg kan sagtens gå ind i en virksomhed og lave telemarketing, men det er simpelthen bare ikke noget jeg ser en fremtid i. 

Det frustrerer mig vildt at jeg VED at jeg kan være en gevinst for stort set hvilken som helst virksomhed, men at jeg ikke får chancen - er uddannelse den rigtige vej at gå, eller har i andre og bedre alternativer? 

Sætter pris på alt konstruktivt. 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 13. Jun 16
Indlæg ialt: 1133
Skrevet kl. 18:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Daniel

Jeg kan ihvertfald fortælle dig, at jeg til enhver tid - hvis jeg skulle ansætte en sælger - ville vægte erfaring højere end uddannelse. Min onkel er sågar selv en rimelig succesfuld sælger, som har haft et job i flere transportfirmaer i Danmark - sågar også chefstillinger - og han har ikke nogen uddannelse af den slags. 

Held og lykke!

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 19:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Kasper Friis:

Hej Daniel

Jeg kan ihvertfald fortælle dig, at jeg til enhver tid - hvis jeg skulle ansætte en sælger - ville vægte erfaring højere end uddannelse. Min onkel er sågar selv en rimelig succesfuld sælger, som har haft et job i flere transportfirmaer i Danmark - sågar også chefstillinger - og han har ikke nogen uddannelse af den slags. 

Held og lykke!

Enig, hvis du har talent, så find en der vil give dig en chance - og investere ind i dig. En der samtidig kan være din mentor - da du jo som du selv siger er "ny i gamet". 
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 19:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det korte svar: Ja, jeg ville foretrække en sælger med uddannelse.

Det lidt længere svar er, at uddannelse kan give noget, som også har værdi. Du er helt sikkert en rigtig god sælger, men du nævner selv at det er indenfor butik og telemarketing. Mange gange kræver det lidt mere når man sælger B2B. Det kan kræve at man arbejder mere systematisk, har struktur og følger op, laver forecasting, planlægger budgetter, udarbejder tilbud, laver markedsanalyser etc. 

Disse ting bliver man selvfølgelig ikke super skarpe til ved at tage en uddannelse, men man får dog en introduktion til emnerne, og får en overordnet forståelse for begreberne. Der er altså noget at bygge på.

I min egen verden, som er software udvikling, er der mange rigtig dygtige selvlærte programmører. Men jeg kan altid mærke forskel på processen når jeg arbejder sammen med en der har taget en god uddannelse. Vedkommende er måske ikke en bedre programmør, men tilgangen til problemløsning, strukturen og forarbejdet kan være meget bedre, så slutproduktet ender ofte med at være bedre. Derfor vil jeg foretrække at ansætte en med uddannelse indenfor mit fag, og måske har virksomheder generelt samme oplevelse indenfor dit fag.

Hvis du tager uddannelsen, synes jeg dog at du skal blive ved med at have sælgerjobs i fritiden, så du bliver ved med at være en skarp sælger. 

Tilmeldt 18. Mar 13
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Daniel,

Jeg syntes en blanding vil være det bedste. Min egen holdning er at salg først og fremmest er et håndværk. Du skal selvfølgelig helst have nogle personlige kompetencer, men uanset hvor dygtig man er til at tale med mennesker, så er en systematisk og struktureret tilgang til salgsrollen et "must" i min verden, hvis du vil helt op i superligaen.

Hvis du har muligheden for at finde en spændende fultidsstilling, hvor de på sigt vil investere i uddannelse til dig, ville jeg anbefale det. Der var tidligere nogle salgsrelaterede kurser på akademiuddannelserne som jeg syntes var rigtig gode.

Fra Ølstykke
Tilmeldt 27. Feb 15
Indlæg ialt: 93
Fra  Phoner2support - Mødebooking, Telesalg & Salgstræning Rindom & Co. Consulting ApS Skrevet kl. 16:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Daniel,

Fedt du deler dine frustrationer i forummet her!

Nu arbejder jeg hovedsageligt med b2b og via telefonen - jeg vægter ikke nødvendigvis at man har en uddannelse, dog er der rigtig mange faktorer som spiller end når jeg søger en "kollega"


Personligt har jeg ikke en videregårende uddannelse, men har alligevel formået at skabe den succes som jeg ønsker, nemlig at være velset blandt "kollega" i branchen og vigtigst af alt fremstå troværdig.

Men ellers er spørgsmålet om du ikke skal bevæge dig ud i livet som iværksætter - og  forfølge dine drømme.

God vind

Jannich Rindom

Phoner2support ApS

Mødebooking, telesalg og salgstræning i telemarketing 

www.phoner2support.dk 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)