Arh Kenneth. 50% af 100 kroner det er 50 kroner uanset hvordan du vender og drejer den
Du vender jo regnestykket op i forhold til de matematiske regler.
100 kr i indkøb 400 kroner i udsalg.
De 100,- er 100%, ergo så må din udsalgspris også være 4x100 kroner = 400% og så skal de jo trække din egen udgift fra = 100% så resultatet bliver 300% i avance.
Ja, det er de matematiske metoder jeg bruger.. Og det er dem man bruger.. Du kan sagtens have en avance i kr. På 300 kr. Men uanset hvad så er det en avance på 75 % hvis varen koster 100 kr. Find formlen til mig, hvis du mener noget andet. for du kan ikke bare lave regnemetodene om..
Du anvender den korrekte formel, endda med de rigtige tal, men det er ikke de tal, du har indtastet i din lommeregner.
((1900 - 825) / 825) X 100 = 130%
Tallet (og formlen) er et udtryk for prisen i forhold til startprisen - her indkøbsprisen. Ergo vil 0% være lig med indkøbsprisen. Går salget godt og markedet er lukrativt, kan du godt sælge en vare med avance på langt over 100%.
Alle priserne i eksemplerne herunder er uden moms.
Eksempel på en simpel udregning af avance i procent
Et eksempel på, hvordan avancen på en vare eller et aktiv kan blive beregnet:
Du køber en sofa til 10.000,- og sælger den videre til 15.000,-, hvorefter avancen udregnes:
Avancen er dermed salgspris - købspris. I dette eksempel er avancen 5.000,-
Skal du bruge avancen i %, så kan du udregne det således:
Avancen er dermed 33,3%. Det vil sige, at du tjener 33,3 % hver gang du sælger den pågældende vare. Avancen skal dække alle andre omkostninger end indkøbsprisen for at forretningen giveroverskud.
Afhænger det af dit beregningsgrundlag, som kan være enten din salgspris eller din købspris. Hvis beregningsgrundlaget er din salgspris, kommer du aldrig over 100% i avance (plus 100 altså, fordi jeg formoder, at din salgspris er større end din indkøbspris). Hvis beregningsgrundlaget derimod er din indkøbspris, kan avancen være alt fra nul % til næsten hvad som helst. Hvis du f.eks. køber til 10 kroner og sælger til 10 kroner, er avancen nul%, og hvis du køber til 10 kroner og sælger til 100, er avancen 1000%.