Jeg er i en virksomhed som er et Aps selskab. Jeg startede det sammen med 2 andre for 8 år siden. Vi er nu blevet uvenner og jeg er blevet tilbudt at blive købt ud. Prisen er ca. 1mill. kr og har efterfølgende hørt at jeg vil blive beskattet med 45 % af dette beløb. Er der en mulighed for at overføre pengene til et andet selskab eller anden lempliger beskatnings mulighed?? Jeg ville blive glad hvis i kunne hjælpe mig med nogle gode forslag! På forhånd tak. |
De 45% er ikke helt ved siden af.
Det er muligt at bygge et holdingselskab ovenpå så det er holdingselskabet og ikke dig personligt der sælger anparterne. Problemet er blot at holdingselskabet skal have ejet anparterne i mindst 3 år for at kunne foretage et skattefrit salg. Tidligere var det slet ikke muligt at etablere et holdingselskab, hvis dette ikke bevarede majoriteten i disse 3 år men det er muligt med de nye regler om skattefri omstrukturering uden tilladelse. Så skal der blot svares 25% skat i holdingselskabet ved det efterfølgende salg + 45% når du tager pengene ud af holdingselskabet (dvs. en forholdsvis dyr skatteudskydelse). De 45% kan dog minimeres til 28% ved at lave udbytteudlodning løbende over eksempelvis 10 år.
Disse løsninger kræver iøvrigt også at du har majoriteten i selskabet. Dvs. en andel på 51% eller mere.
Alternativt kunne man overveje at tilrettelægge salget så salgssummen vederlægges i form af løbende ydelser, og hvor beskatningen derfor også sker løbende. Det kræver dog at købesummen gøres ukendt/variabel, og det harmonerer sikkert heller ikke med et ønske om at I vil gøre op her og nu.