Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lægemiddel-selskaberne smører alle dele af kæden

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 08:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Der er blev skrevet ganske meget crap her på Amino.dk i MLM sektionen; både halv-sagligt, direkte usagligt crap og så det der sortere under "egen overbevisning".

Et af de ord - en af de sætninger - som ses ofte i forbindelse med MLM her på Amino - er moral og manglen på den.

Men lidt med vilje tager jeg fat i kraven af medicinselskaberne under MLM sektionen: Lad os tage en debat på definitionen af moral!

Læs denne artikel på www.hegnar.no om Lægemiddelselskaberne der "...smører alle dele af kæden".

1. De driver lobby-virksomhed mod EU organer
2. De driver lobby mod politikere (i artiklens sammenhæng; norske politikere)
3. De finansiere lægeforeningen (Norge)
4. De har sælger, som rejser rundt og bygger relationer med læger
5. De "smører" læger
6, De "smører" sågar patientorganisationerne

Lasse

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Tilmeldt 15. Feb 06
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 13:22

Lidt af samme problemstilling har været oppe og vende i Danmark. Her var det medicinalfirmaerne der betalte lægerne for at udskrive recepter på netop deres medicin og ydermere understrege overfor patienten at det var vigtigt at de sagde på apoteket at det skulle være det der stod på recepten og ikke den billigere udgave som apoteket ellers ville give dig.

Jeg bliver pænt arrig når jeg hører om den slags. Det er trods alt menneskers liv de leger med. Hvis man så bare kunne være sikker på at det produkt de anbefaler virkelig også var det bedste, men det er man jo ikke. Det dyre er ikke nødvendigvis det bedst egnede. Jeg er ikke læge, men er selv smertepatient. Når jeg får en recept hos lægen på smertestillende, og kommer på apoteket, så får jeg ikke det der står på recepten. Jeg får det der er billigst. Det er for så vidt fair nok, og jeg er ligeglad så længe det virker ens. (og det har det hidtil gjort). Men jeg vil nødig være den hjertepatient eller lign. som skal have en bestemt slags medicin, hvor forskellen på præperaterne er større. Bare fordi en eller anden læge har modtaget penge for at anbefale det.

Jeg har svært ved og se hvordan læger og medicinalfirmaerne kan sove om natten, hvis det er den slags virksomhed de har tænkt sig og drive. Som sagt er det menneskeliv de leger med, og der er en grund til at en læge har en noget kun længere uddannelse end os andre. De afgiver et lægeløfte og vi stoler på dem. De sidder trods alt med en viden som almene mennesker ikke altid render rundt med. Og netop det at vi stoler på dem, og at de så udnytter vores andres uvidenhed... Det er toppen af mangel på moral og alm. etik.

Det er aldrig så skidt at det ikke er godt for nogen... Nej det er måske rigtigt nok. For selvfølgelig tjener medicinalindustrien på at vi andre bliver syge. Og det er også det læger for deres løn for. Men ligefrem og udnytte at folk er syge... NEJ. Der sætter jeg bræmsen i.
Det minder mig en helt del om Gullashbaronerne fra 1. verdenskrig.

Prentow
Tilmeldt 13. Aug 05
Indlæg ialt: 214
Skrevet kl. 14:55

Reglerne på dette område for lægerne, apotekerne og medicinalfirmaerne er heldigvis blevet strammet gevaldigt op i de senere år - men det er da klart, at når en læge har fri ordinationsret, så kan det nogen gange være tilfældigt, hvilket præparatnavn, der "havner" på recepterne...!?

Alle læger er underlagt kontrol og supervision af en embedslæge samt lægemiddelstyrelsen og sundhedsstyrelsen, men der er ingen tvivl om, at der foregår flere ting i "det skjulte" end man lige går og regner med...!?

Problemet er nok lidt større i Norge end Danmark, da de liberaliserede norske apoteker er opkøbt i store kæder, som forhandler rabatter med diverse medicinalselskaber.

Da Norge heller ikke er med i EU - mangler der også lidt "hånd i hanke" der.

I Danmark har apotekerne stadigvæk monopol, hvilket også vil sige at de offentlige myndigheder har en rimelig kontrol med forholdene.

Så de norske apotekstilstande er efter min mening en UNDTAGELSE fra reglen om, at liberalisering altid er godt. 

Og medicinpriserne i Norge er ikke en gang faldet efter liberaliseringen - mens vi i Danmark generelt faktisk har temmelig fornuftige og lave medicinpriser sammenlignet med fx Norge og USA.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)