Jeg har lige oprettet min egen virksomhed, og er derfor i tvivl omkring stort set alt. Mit spørgsmål er: jeg har et par freelancere ansat, og jeg skal bogføre udgifter i forbindelse med dem. Skal jeg bare bogføre det som et køb. Hvorefter jeg så trækker købsmomsen fra?
Med hensyn til moms. Hvornår får jeg henholdsvis udbetalt min købsmoms og hvornår skal jeg indbetale min salgsmoms?
Jeg har lige oprettet min egen virksomhed, og er derfor i tvivl omkring stort set alt. Mit spørgsmål er: jeg har et par freelancere ansat, og jeg skal bogføre udgifter i forbindelse med dem. Skal jeg bare bogføre det som et køb. Hvorefter jeg så trækker købsmomsen fra?
Med hensyn til moms. Hvornår får jeg henholdsvis udbetalt min købsmoms og hvornår skal jeg indbetale min salgsmoms?
*Jeg bruger Dinero
Hej Martin.
Jeg synes ærligt du skal overveje Dinero Pro, hvor du kan spørge vores support 9-22 hver dag :)
Så kan du få styr på alle dine grundlæggende spørgsmål på ingen tid. Prøv bare en måned også kan du se om det noget du kan bruge!
Omkostningerne afhænger af om du får en faktura eller udbetaler det som løn. Det står ikke helt klart.
Købs- og salgsmoms afregnes samtidig. Når du logget ind i Dinero kan du se næste betaling på forsiden.
Hvis udgifterne er køb til dine freelancer, såsom kamera de skal bruge (hvis det var en fotograf virksomhed) så skal det bogføres under driftomkostninger alt efter om det er over eller under afskrivningsgrænsen. Er det under 12.600,- så er det almindelige drift og så finder du bare den konto der passer til udgifter. Er det over, skal det afskrives alt efter om det er inventar osv.
Er det rene freelancere som ikke har firma med moms men arbejder som CPR personer, så kan du udbetale som honorar og bogføre på konto B honorar 3080 (kan hedde andet i enkeltmands - men B-honorar) MEN:
Du skal så altid ind i skat.dk og under ansatte - e-indkomst - indberette beløbet som bidragspligtig B-indkomst på modtagers CPR nummer. Det skal du gøre, også selv om det er firma freelancer - hvis ikke det er momsregistreret - det er momsen der afgør, om betaling af honorar skal indberettes til skat. Gør du ikke det, så er der ikke fradrag men bod i stedet (du kan også bruge lønsystemer om du vil)
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Omkostningerne afhænger af om du får en faktura eller udbetaler det som løn. Det står ikke helt klart
Ikke så vild med det svar. Man kan jo sagtens få faktura fra en CPR
Momsen afhænger af, om du får en faktura med MOMS fra et momsregistreret firma
Er det rene freelancere som ikke har firma med moms men arbejder som CPR personer, så kan du udbetale som honorar og bogføre på konto B honorar 3080 (kan hedde andet i enkeltmands - men B-honorar) MEN:
Du skal så altid ind i skat.dk og under ansatte - e-indkomst - indberette beløbet som bidragspligtig B-indkomst på modtagers CPR nummer. Det skal du gøre, også selv om det er firma freelancer - hvis ikke det er momsregistreret - det er momsen der afgør, om betaling af honorar skal indberettes til skat. Gør du ikke det, så er der ikke fradrag men bod i stedet (du kan også bruge lønsystemer om du vil)
vh John Hannover
Hej John.
100% enig - jeg ville egentlig bare gerne spore mig lidt tættere på hvad han mente. Synes ikke det står helt skarpt :)