Hej! Min Svenske kærester vil gerne starte en enkeltmandsvirksomhed i Danmark. Jeg har søgt en del på Google og her på forumet, men der er lidt spørgsmål jeg ikke kan finde frem til. Jeg håber nogen her kan hjælpe! :) Hvad kræver det for at hun kan oprette sin virksomhed? Vi har bopæl sammen i Danmark og hun har et dansk CPR nr. Det kræver så vidt jeg ved ikke statsborgerskab at starte sådan en virksomhed - har jeg ret? Hvordan med skat? Lige nu arbejder hun i Sverige og betaler skat i Sverige. Hun kunne godt tænke sig at starte virksomheden langsomt op, så det ikke er hendes hovedindkomst til at starte med. Har man som Svensk statsborger frikort i Danmark? Og ville hun i så fald kunne køre hendes overskud i virksomheden ind over frikortet? De fleste hjemmesider jeg har kigget på anbefaler at man opretter en moms-registreret virksomhed, også selvom man ikke kommer op på en omsætning på 50.000. Men vi kunne godt tænke os at høre hvordan det foregår, hvis hun ligger under 50.000 og vælger ikke at have et CVR nr. Hun er massør og kommer ikke til at have så mange udgifter. Så vidt jeg forstår, så skal hun lave regnskab selvom hun ikke har et CVR nr - men hvordan ser det regnskab ud? Er det bare alle indtægter minus alle udgifter som man skriver ind som overskud i selvangivelsen? Håber en venlig sjæl kan hjælpe os lidt her :) God aften! :) Mvh Jakob |
Ja jeg mener du har helt ret i at hun med bopæl i DK og CPR i DK kan stifte Personlig mindre virksomhed (uden moms med max 50 t oms på 12 mdr) eller enkeltmandsvirksomhed med moms
Jeg kan ikke forestille mig, at hun kan have sit skatteforhold i Sverige og så på toppen af det have dansk frikort - de to landes skat ses samlet afhængig af hvor hun har sin skattepligt
Regnskab er korrekt - alle indtægter minus de fradragsberettigede udgifter (som udgangspunkt de som er taget alene for at få indtægterne - men visse undtagelse - f.eks repræsentation, gaver mm)
Massør - afhængig af uddannelse kan være momsfri ydelse (og så lønsumspligtig) - det bør I undersøg - så hvis ikke andre svarer mere præcist - så betal en revisor for gennemgang af forholdene
vh john Hannover