Jeg bad en grafiker om tilbud på en opgave, han skulle ændre i en bestående brochure. Han gav et overslag på kr. 10-12.000. Jeg fik efter en uges tid det færdige resultat samt en regning på kr. 20.000,- samt en forklaring om at han havde misforstået i første omgang, derfor var det blevet dyrere. Men jeg ville ikke accepterer den højere regning, for jeg havde jo netop givet ham opgaven med baggrund i hans overslag og forlangte af afregning i overenstemmelse med det. Så reducerede han til kr. 18.000. hvilket jeg ikke ville accepterer, så ville han holde møde. Det gjorde vi og han forlod mødet i vrede, men sendte så dagen efter en undskyldende e-mail og en ny reduktion, denne gang lød regningen på kr. 16.000, med en bemærkning om at det nu var under halv normal pris. Så lagde jeg opgaven i udbud herinde, fik 15 henvendelser med priser varierende fra kr. 3.500,- til Kr. 9.000,-!! Gennemsnittet for de 15 bud var Kr. 5.908,35. Dette videregav jeg til grafikeren samt meddelte at jeg anså kr. 5.908,35 for at være markedsværdien for opgaven og det beløb som jeg var indstillet på at betale. Retur fik en billig kommentar samt en ny regning, nu på kr. 12.000,- Hvad skal jeg betale ? |
Du skal betale ham de 12.000 kroner som den nyeste regning lyder på.
Det er uden betydning hvad andre tager for samme opgave (dog kan man ikke bare sammenligne på den måde).