Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

enkeltmandsfirma + evt aps + holding

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. May 07
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 10:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ville høre om der nogle der evt kunne hjælpe mig med et par spørgsmål vedr stiftelse af et aps mm.

Har i dag et enkeltmandsfirma som jeg drevet i 8 år og har derfor nogle spørgsmål.

1. kan jeg bibeholde mit enkeltmandsfirma og så ved siden af stifte et aps + holding indenfor en anden branche ?,  det skal siges at jeg udelukkende vil være lønnet af mit enkeltmandsfirma.

2. Hvis jeg nu vælger dette skal jeg så afregne moms hver måned ?

håber på et par gode svar !

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:29

Hej!

1. Ja...det kan du godt.

2. Nej.....normalt kvartalsvis/men afhængig af omsætning

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 17:16

Det er der ikke noget problem i nej, men her vil det være oplagt at du så omdanner din enkeltmandsvirksomhed til anpartsselskab og efterfølgende skyder det ned under det nyetablerede holdingselskab så du har et holdingselskab med to datterselskaber, hvor du så får løn (og arbejder) i det ene (den gamle enkeltmandsvirksomhed).  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 26. May 07
Skrevet kl. 21:04

Hej igen ! .. okay kan jeg så også evt fakturerer mine kunder i aps og derefter selv fakturerer mit aps fra mit enkeltmandsfirma ? , sådan at der ligger en fortjeneste i aps og bliver der ?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 22:12

Jeg forstår ganske enkelt ikke hvad du mener. Hvis du fakturerer dit aps fra dit enkeltmandsfirma vil fortjenesten jo ligge i enkeltmandsfirmaet. Min tanke var iøvrigt også at man omdannede enkeltmandsfirmaet til et anpartsselskab.

Hvis du her tænker på enkeltmandsvirksomhedens kunder og du ønsker at fortjenesten skal ligge i ApS'et så er det vel også klaret ved simpelthen at omdanne denne til et ApS. Via det overliggende holdingselskab vil du så kunne dirigere penge over i det andet ApS hvis det er formålet. 

Tilmeldt 26. May 07
Skrevet kl. 15:22

Hej ! ok må nok præsiserer det lidt mere Smile

Mit enkeltmandsfirma er et firma der har underleverandører idag, disse underleverandører tjener jeg selvfølgelig penge på.

Ideen er så at mit nye100 % ejet holdingselskab og under det Driftsselskab fakturerer mine kunder i stedet for mit enkeltmandsfirma således at der måske eksempelvis ligger 10 % i fortjeneste i det som så bliver i driftselskabet.

Så er mit spørgsmål om jeg kan køre mit enkeltmandsfirma videre og også selv fungerer som en slags underleverandør til driftselskabet ? , grunden til dette er at jeg gerne vil køre enkeltmandsfirmaet videre mht løn til mig selv, da jeg ikke lige også vil til at beskæftige mig med løn og lave det hele om mht til skat.

Alt dette med skattefri omdanelse er jeg ikke interesseret i da jeg har noget gæld i mit enkeltmandsfirma jeg gerne vil af med først, man kunne så forestille sig at senere på året købte driftselskabet mine aktiver i enkeltmandsfirmaet når gælden var væk, er dette muligt ?

Hvor stor en omsætning skal disse virksomheder have hvis de skal betale moms hver måned ?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 10:36

Ja så er jeg stået af må jeg indrømme. Det virker som om du ikke læser de svar der gives. Selvfølgelig kan dit driftsselskab købe aktiverne i enkeltmandsfirmaet når gælden er væk men det udløser skat af værdierne af aktiverne hvis disse skattemæssigt er nedskrevet til 0. Det var måske sjovere at overdrage aktiverne mod at selskabet overtager gælden i forbindelse med en skattefri omdannelse.

Ingen kan stille krav om at du udbetaler løn til dig selv fra selskabet. Du kan også få det ud som udbytte.  

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)