Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Feriepenge: Opsigelse af funktionærstilling for at blive (helt) selvstændig

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:43
Hvor mange stjerner giver du? :

ja en fagforening havde været nyttigt men ja - feriepenge baserer sig som udgangspunkt på al løn uanset fast eller provision, så umiddelbart vil arbejdsgiver tabe hvis ikke han følger det - den er ufravigelig feriepenge loven

Kan du ikke overbevise arbejdsgiver, så må du jo overveje at gå i retten - evt som småsag

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Jul 14
Indlæg ialt: 108
Fra  April Storm Photo Skrevet kl. 20:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det står på din lønseddel at han har indbetalt til Feriekonto burde du kunne se det et eller andet sted på borger.dk. Men noget kunne da tyde på at han ikke har gjort det hvis han selv plejer at udbetale feriepenge til dig. Det hele lyder sgu lidt underligt.

Tilmeldt 18. Apr 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 20:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ved at indsamle tilbud til en fagforening nu!! :)

Ville ikke være glad for at gå i retten med ham, men det kan jeg jo blive nød til, for han bliver ved med at hævde at "vores aftale" og i din "kontrakt" står der at du er berretiget til X-antal kroner ved ferie.

Nu er jeg jo bare ikke ansat længere, og på alle sider står jeg har ret til mine feriepenge ved aftrædelse, og min tidl. chef er ikke dum , tværtimod - så dette kan han jo også finde, han har har bare arbejdsgiver briller på, og holder på at jeg "kun" har ret til 5 x 6-8.00 kr. ved min aftrædelse.

Det er en grå-zone jo, da jeg har arbejdet under disse forhold altid, selvom jeg tit har spurgt til at få normale forhold vedr. feriepenge..

Det er rigtig skidt! 

Tilmeldt 18. Apr 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 20:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Der står jo ikke at han har indbetalt til feriepenge, der står hvad jeg har til gode.

tror absolut ikke han indbetaler til feriepenge, da han plejer at udbetale disse feriepenge jeg altid har modtaget, via vores løn den næste måned, altså så det bliver regnet i lønregnskabet..

Jeg er så ked af det, da jeg ikke ønsker et skidt forhold til manden, men jeg kan godt se hvor det bærer hen ad..

Tilmeldt 29. Jul 14
Indlæg ialt: 108
Fra  April Storm Photo Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan jo meget vel være at han har fat i den lange ende, hvis du har ferie med løn i stedet for at optjene ferie penge. Men det er svært at sige hvordan han kommer frem til de 6-8000 uden at kende din løn jo. Det ville svare til hvad man optjener i feriepenge med en årsløn på hhv 240.000 og 320.000 udbetalt medmindre jeg regner helt skævt.

Tilmeldt 18. Apr 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 21:16
Hvor mange stjerner giver du? :

ja det er langt under min årsindkomst..

Men jeg tænker bare, at hvis jeg har fået ferie med løn i al den tid jeg har været ansat, på hans vilkår og kontrakt, så er jeg vel nu, hvor jeg ikke længere kan holde ferie med løn i min egen nystartede virksomhed, berettiget til hele mit tilgodehavende, da jeg ikke længere er ansat under hans kontrakt mere..

den er kringlet!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Rutineret sælger:

ja det er langt under min årsindkomst..

Men jeg tænker bare, at hvis jeg har fået ferie med løn i al den tid jeg har været ansat, på hans vilkår og kontrakt, så er jeg vel nu, hvor jeg ikke længere kan holde ferie med løn i min egen nystartede virksomhed, berettiget til hele mit tilgodehavende, da jeg ikke længere er ansat under hans kontrakt mere..

den er kringlet!

ikke kringlet - andet end at få det du har ret til  12,5 % af din indtægt for 2015 hvis du ikke har holdt noget ferie fra 1/5-2016 - ferielov er ufravigelig og omfatter alle lønarter. Man kan ikke aftale sig til lavere ferieløn. Du lyder som sælger så også som funktionær - ikke at det gør forskel af betydning - 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Jul 14
Indlæg ialt: 108
Fra  April Storm Photo Skrevet kl. 21:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det skulle man mene :)

Fra Rødovre
Tilmeldt 24. May 16
Indlæg ialt: 67
Fra  Starsø Bogføring ApS Skrevet kl. 21:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lasse

Du kan risikere at chefen beder dig afholde de 25 optjente dage. 

Optjeningsåret (kalenderåret)  går fra Januar til December, men ferieåret går fra 1 Maj til 30 April. Dermed er ferieåret begyndt og derfor kan de godt kræve at du holder ferie under din opsigelse for på den måde at undgå at skulle udbetale dem til dig.

Når du er funktionær ansat er det op til virksomheden selv, om de vil udbetale dem direkte til dig, eller via feriekonto. Det er en valgmulighed men tager under ens løn-program - feks. bluegarden - ved opsigelse af en funktionær.

Men prøv da at forhandle dig til at få feriepengene for ferieåret 2015, udbetalt. Det er altid sjovere end at blive påtvunget ferie ;)

De dage du har optjent i kalenderåret 2016, kommer automatisk på din feriekonto til brug fra d. 1 Maj 2017.

Håber det løser sig til din fordel. :)

Tilmeldt 18. Apr 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 21:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære John

Jeg bliver så glad når jeg læser dine svar, især det sidste her :)

Alle svar er fine, tak for det.

Jo, jeg er sælger, og mener også at huske jeg er under form for funktionær ting, ikke at jeg er 100%

Min tidl. chef er så også sælger, og derfor han prøver at "sælge" mig denne aftale som jeg var bundet af under min kontrakt og ansættelse hos ham.

Nu vil jeg holde på min ret til 12.5%!

ingen ferie indtil videre i år, men håber, såfremt jeg får mine - alle mine 12.5% - feriepenge, at jeg kan tage hele familien med på en lang og velfortjent tur syd på.

Jeg håber også alle i andre får en stor ferie - med rette feriepenge :)

Jeg skal nok give svar herinde om hvad der lykkes mig at få, bliver sikkert trukket i laaaaangdrag.

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)