Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ingredienser til colaen der skal udradere Coca cola og Pepsi :-)

Side 4 ud af 4 (39 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 5. May 10
Indlæg ialt: 522
Fra  RasmusKnabe.com Skrevet kl. 23:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:
Men til noget produkter er man ikke  interesseret i at have alkohol i sit ekstrakt, så må man ty til andre metoder såsom vanddamp destillation eller Kuldioxid ekstraktion (superkritisk ekstraktion)

Det er selvfølgelig klart... Kunne man ikke evt. opvarme sit færdige ekstrakt til lidt over 70 grader ind til alkoholen er fordampet? - Tænker det er mere skånsomt end at koge det (har prøvet det som ung med hjemmelavet risvin.. Men der var det alkoholen vi var interesseret i og ikke den resterende risvin-essens).

Og har du nogle tips til hvordan man angriber vanddamp destillation?

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 23:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Rasmus L. Knabe:
Kunne man ikke evt. opvarme sit færdige ekstrakt til lidt over 70 grader ind til alkoholen er fordampet

Da ekstraktet ofte indeholder let flygtige stoffer vil det ikke være den bedste løsning, da du vil miste nogle af aroma/smags komponenterne.  Der findes mange beskrivelser af damp destillation ( steam destillation) hvorfor overhoved bøvle med dampsdestillation, når du kan købe alle olier ekstrakter færdige?

https://chem.libretexts.org/Bookshelves/Organic_Chemistry/Book%3A_Organic_Chemistry_Lab_Techniques_(Nichols)/5%3A_Distillation/5.5%3A_Steam_Distillation/5.5D%3A_Step-by-Step_Procedures_for_Steam_Distillation

https://albrigiinherba.com/extraction/distillation/

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Rasmus L. Knabe:
Kunne man ikke evt. opvarme sit færdige ekstrakt til lidt over 70 grader ind til alkoholen er fordampet

Da ekstraktet ofte indeholder let flygtige stoffer vil det ikke være den bedste løsning, da du vil miste nogle af aroma/smags komponenterne.  Der findes mange beskrivelser af damp destillation ( steam destillation) hvorfor overhoved bøvle med dampsdestillation, når du kan købe alle olier ekstrakter færdige?

https://chem.libretexts.org/Bookshelves/Organic_Chemistry/Book%3A_Organic_Chemistry_Lab_Techniques_(Nichols)/5%3A_Distillation/5.5%3A_Steam_Distillation/5.5D%3A_Step-by-Step_Procedures_for_Steam_Distillation

https://albrigiinherba.com/extraction/distillation/

imponeret Yes

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 5. May 10
Indlæg ialt: 522
Fra  RasmusKnabe.com Skrevet kl. 00:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar og link!

Ja, det er måske åndsvagt at lave det selv men på en eller anden måde tror jeg at jeg netop synes at det sjovere selv at have fingrene i råvarerne. At købe det hele færdigt og så bare blande det føles lidt som snyd synes jeg.. Men det kan være jeg ændre mening igen når jeg finder ud af hvor besværligt det er at gøre selv.

Men igen, fedt med noget konkret input.. Jeg har fået lidt blod på tanden igen :)

I forhold til hele det med at opvarme slår det mig at jeg egentlig før har hørt at det ikke skulle være den bedste metode. - Har et par venner der laver mousserende frugtvine, og når de skal koncentrere deres æblemost gør de det vist ved at fryse det ned og så langsomt lade vandet stå og dryppe fra mens det tør op, frem for at varme behandle det. - Det er selvfølgelig ikke et ekstrakt men et koncentrat de laver, men princippet om at undgå opvarming er vel det samme!?

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 20:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej igen

Ja der er flere ulemper ved at lave div. ekstrakter selv, del kræver det en del arbejde, de rigtige råvare og dyrt apparatur hvis du skal lave det i en kommerciel målestok. 

Det er ganske rigtigt at man kan koncentrere f.eks æblesaft ved den metode du næver, den i øvrigt kaldes kryokoncentrering og finder kommerciel anvendelse.  men metoden er ikke special anvendelig til ekstrakter med lavt frysepunk såsom alkoholiske ekstrakter.     

Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1746
Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Karamelfarve er vist det samme som sovsekulør til brun sovs, som kan købes i alle supermarkeder :)

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Fra Horsens
Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 527
Fra  De skøre kugler Skrevet kl. 22:59
Hvor mange stjerner giver du? :

davidchristensen:

Karamelfarve er vist det samme som sovsekulør til brun sovs, som kan købes i alle supermarkeder :)

næsten

sovsekulør er E150 c

den jeg bruger til cola er E 150 d

forskellen er blandt andet salt :-) 

Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1746
Skrevet kl. 23:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Fra Horsens
Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 527
Fra  De skøre kugler Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :

En opdatering.

I fredags holdte jeg bruun fredag hvor jeg serverede 2 versioner af min BRUUN KOLA :-)

Det var en hyggelig dag som jeg tænker at gentage i ny og næ.

Hvis nogen har lyst til at følge mit cola-eventyr kan I se med på min facebookside: www.facebook.com/bruunkola


Billedet indeholder sandsynligvis: 9 personer, smilende personer, indendørs

Side 4 ud af 4 (39 indlæg)