Kære Aminoer Jeg arbejder med at støtte udlændinge i Danmark, både studerende og nogen der fx vil oprette virksomhed her. Jeg har en kunde hvis datter på 21 bliver student (eller noget tilsvarende) nu til sommer i Spanien. Hun vil gerne uddanne sig til kok i Danmark, hvad jeg synes er en god ide, vores kokkeuddannelse er på et højt niveau. Ved I hvordan reglerne er, kan hun fx få SU og en ungdomsbolig på lige vilkår med danske? Er der et sted man kan søge oplysninger om dette, enten generelt eller specifikt for kokkeuddannelsen? Alle kommentarer modtages med glæde, jeg arbejder normalt ikke inden for det område, men jeg ved jo at Aminoer ved stort set alt om alt... Hilsen Lis
|
Der er et par store Facebook grupper for spaniere i Danmark - lad hende selv finde dem og melde sig ind og få råd fra de efterhånden mange spaniere som bor i Dk, især naturligvis i hovedstadsområdet.
Nu indebærer dette at flytte til DK jo meget andet end blot at finde en ungdomsbolig! Det er en helt anden kultur, og før du råder sydeuropæere til at flytte til DK, skal du lige vide at mange spaniere som flytter til DK brækker nakken på kulturen, mens andre klarer sig udmærket, - fælles for alle er dog at de hellere ville bo i Spanien - de som bor i DK er pga at der ikke er andre løsninger eller fordi de har fundet en dansk kæreste som insisterer på at bo i deres eget land... nogen spaniere er lidt hurtige i aftrækket og tager straks til udlandet for at "søge lykken" i udlandet og efter en tid finder de ud af at det er svært at komme tilbage når man først har været i udlandet nogle år, så de fastlåses ulykkelige i DK.
Så tilbage til hvor jeg startede: lad hende selv søge information fra gruppen af spaniere i Danmark på Facebook - hvis hun ikke har dette gåpåmod selv at finde ud af forholdene, så er det nok bedst hun bliver i Spanien. - en udlanding skal være meget fremme i skoene for at klare sig godt i DK!!!
Mht ungdomsboliger konkret, har EU borgere og muligvis også udenfor EU borgere samme rettigheder, men det er megasvært at få i de store byer= lange køer - og disse ungdomsboliger er heller ikke nødvendigvis billigere end en almindelig lejlighed.
Selvfølgelig kan hun få SU hvis hun har lidt erhvervsarbejede - men igen - tænk på hvad I gør - kulturelt er udfordringen enorm - og spaniere har det megasvært med dansk som sprog.