På mit website kan brugerene sælge filer og rådgivning til hinanden. Jeg tager 25% af salget imellem brugerne. Mine brugere er fra hele verden. Altså båden Danmark, EU og øvrige udland. Brugerne kan både være en privat person eller et firma. (det kan jeg ikke se ud fra bruger account info) Hvordan skal jeg beregne moms af disse transaktioner? Betyder det noget hvor serveren står placeret samt i hvilke lande pengetransaktionerne finder sted? (Jeg acceptere både PayPal og VISA & Master) Jeg har spurgt min Revisor men de kunne ikke forstå spørgsmålet. De er ikke særlig IT kyndige. :-( Det jeg kunne forstå i forhold til momslovgivningen var, at det er vigtigt hvor varen eller servicesydelsen udnyttes. (Altså hvor sidder den bruger som køber varen) Jeg vil meget gerne undgå at det fremgår af fakturen hvor meget af salgsprisen går til den sælgende bruger og hvor meget som går til mit firma. Det er fordi vi vil give visse brugere rabat på de 25% transations fee. Men vi ønsker ikke at andre skal kunne se dette ud af en faktura. ---------- Eksempel: Bruger A en fil af en anden bruger B til 10 EUR, heraf tager vi 25% så vi skal have 2,5 EUR og bruger B får 7,5 EUR. Men hvis der skal moms med så er det jo vigtigt hvor brugerne sidder. Lad os sige at bruger A sidder i Danmark og bruger B sidder i Kina. Vores firma og server i Danmark. Så skal vores firma betale moms af de 2.5 EUR vi tager. Altså bliver vores indtægt 2 EUR og der går 0.5 EUR til moms. Jeg antager at vi ikke skal opkærve moms for bruger B fra Kina. (Eller lige meget hvor han er fra, så skal han selv afregne VAT der hvor han kommer fra). Men hvad med bruger A, det er jo lidt svært for ham at trække momsen fra, når vi ikke vil skrive hvor meget som er moms, fordi det viser vores interne rabatter. En løsning er måske at flytte server og firma til et land som ikke kræver MOMS. På forhånd tak, Jeg glæder mig til at høre jeres forslag til hvordan jeg skal løse mit problem. Send gerne links til MOMS regler og eksempler på andre sites i DK som har en lignende problematik. |
Efter min opfattelse lyder det som kommisionssalg.
B sælger en ydelse til A for EUR 10. Herefter opkræver du EUR 10 fra A, leverer de EUR 10 videre til B samtidig med en faktura "1 stk kommision for bistand med formidlingen EUR 2,50".
Prisen (de 10 Euro) forudsættes fastsat af B (krav for at det kaldes kommisionssalg) og B får først endeligt sine penge når handelen er gennemført (han må godt få forskud).
Kommisionen følger de almindelige regler for moms. Er B bosat i Danmark eller er han bosat i EU og du ikke kender hans moms/vat/mwst nummer, så skal de 2,50 euro være inkl moms (EUR 2,00 + moms). Kender du hans moms/vat/mwst nummer eller er han bosat udenfor EU, så er alle de 2,50 din fortjeneste.
Placering af server er uvedkommende. Forretningsstedet har indflydelse - ovenfor er forudsat Danmark.
Husk - de 10 EUR kan du ikke betragte som 'dine', og de skal ikke figurere som indtægt. Fx vil det være forkert at føre regnskabet: Indtægt 10, udgift 7,50. Hvis de skal ind over firmaregnskabet, så skal det ske på en statuskonto (lissom salgsmoms). Korrekt er det at føre de 2,50 som indtægt.