Hej Hvordan gør I? Min ven og jeg taler om at stifte et partnerskab sammen i form af et ApS. Min ven har et fuldtidsarbejde, men det har jeg ikke.Ideen er, at jeg arbejder fuldtid på vores fælles virksomhed. Min ven derimod er også inden for området og har en stor kontaktflade og stærkt netværk inden for branchen. Hans bidrag er reklamering og markedsføring af vores website samt bruge hans netværk til at bruge vores produkt.. Min ven er også idemanden bag virksomheden, og har tilbudt mig partnerskab, da jeg har softwarekompetencer, der skal til for at virkeliggøre ideen. Samtidig brænder jeg også for det samme område og har erfaringen inden for området i flere år. Spørgsmålet til alle kloge hoveder er på siden er: Hvordan sikrer jeg mig bedst? Hvordan sikrer jeg min partner? F.eks. forestiller jeg mig, at jeg trækker en fast løn af virksomheden, således at jeg øknomisk kan arbejde fuldtid på virksomheden. Dog er der ingen penge i starten? Hvorledes skal jeg så honoreres for dette arbejde. Er det først når virksomheden får overskud? Eller skal vi blive enige om at hver især indbetale et mdr. beløb, som udgør min løn - indtil der er overskud? Hvordan deler vi overskuddet? Min partner vil også være aktiv i vores virksomhed udover hans faste arbejde. Rent logisk kan han ikke være der 100% pga. sit faste arbejde, og jeg kommer til at bruge mere tid på etablering og konsolidering af vores forretningsplan og stå for en masse praktiske udførelse af vores virksomhedsgrundlag. Hvorledes regner man dette ud i god tone? Mange hilsner camaya
|
Hej!
Få diskuteret godt igennem, om det skal være et ApS eller et I/S.
Derefter lav nogle klare skriftlige aftaler med hensyn til arbejdsfordeling, aflønning mv. enten
i form af en anpartshaveroverenskomst eller en I/S-kontrakt.