Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan laver man partnerskab blandt 2 og de øknomiske forhold ift. indsats, overskud etc.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Jan 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 00:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvordan gør I? Min ven og jeg taler om at stifte et partnerskab sammen i form af et ApS. Min ven har et fuldtidsarbejde, men det har jeg ikke.Ideen er, at jeg arbejder fuldtid på vores fælles virksomhed. Min ven derimod er også inden for området og har en stor kontaktflade og stærkt netværk inden for branchen. Hans bidrag er reklamering og markedsføring af vores website samt bruge hans netværk til at bruge vores produkt.. Min ven er også idemanden bag virksomheden, og har tilbudt mig partnerskab, da jeg har softwarekompetencer, der skal til for at virkeliggøre ideen. Samtidig brænder jeg også for det samme område og har erfaringen inden for området i flere år. 

Spørgsmålet til alle kloge hoveder er på siden er: Hvordan sikrer jeg mig bedst? Hvordan sikrer jeg min partner?

F.eks. forestiller jeg mig, at jeg trækker en fast løn af virksomheden, således at jeg øknomisk kan arbejde fuldtid på virksomheden. Dog er der ingen penge i starten? Hvorledes skal jeg så honoreres for dette arbejde. Er det først når virksomheden får overskud? Eller skal vi blive enige om at hver især indbetale et mdr. beløb, som udgør min løn - indtil der er overskud? Hvordan deler vi overskuddet? Min partner vil også være aktiv i vores virksomhed udover hans faste arbejde. Rent logisk kan han ikke være der 100% pga. sit faste arbejde, og jeg kommer til at bruge mere tid på etablering og konsolidering af vores forretningsplan og stå for en masse praktiske udførelse af vores virksomhedsgrundlag. Hvorledes regner man dette ud i god tone?

Mange hilsner

camaya 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:43

Hej!

Få diskuteret godt igennem, om det skal være et ApS eller et I/S.

Derefter lav nogle klare skriftlige aftaler med hensyn til arbejdsfordeling, aflønning mv. enten

i form af en anpartshaveroverenskomst eller en I/S-kontrakt. 

Tilmeldt 23. Feb 07
Indlæg ialt: 558
Skrevet kl. 00:48

Det er næsten umuligt at forslå jer noget konkret på så privat et plan.

Der er rigtig mange hvis´er og men ´er i det du skriver.

F.eks. har du råd til at arbejde uden løn.

Du skriver ideen er han, kan du fyres ?

Eller forære han dig halvdelen af sin ide fra starten.

Hvor kommer kapitalen til ApSét fra?

En ting er vigtig i skal have afklaret alle disse ting før i går i gang.

Og jo bedere venner man er jo vigtigere er det.

I skal have en plan for det forventede men også en plan for hvad i gør hvis det ikke gør som forventet.

Fra Tasiilaq, Østgrønland
Tilmeldt 20. Feb 07
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 04:32

Hvad med et SMBA?

Jeg forstår at dette er en ny konstruktion, der netop skulle være praktisk for små iværksættere. 

Jeg kunne godt tænke mig at lære mere om dette.

Venlig hilsen

Gerda Vilholm 

Tilmeldt 5. Jan 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:38

Tak for responsen. Jeg har søgt på internettet efter samarbejdsaftaler, for det jeg reelt er inteesseet i er, hvilke konstellationer og muligheder der er f.eks. i et ApS med 2 partnere. Det kunne være fedt at man kunne få nogle real-life cases på fordelinger etc. Jeg ved godt at der er mange muligheder afhængig af de enkelte situationer, men savner godt nok en side, der kunne samle det know-how som reference.

Kunne Amino ikke oprette en side til dette? Så kunne man samle folks erfaringer og konstellationsmuligheder omkring partnerskab inden for forskellige virksomhedsformer under en site. Ofte er valget af selskabsform for partnere ikke det store issue, men snarere de individuelle samarbejdsaftaler mhb på økonomisk ligebehandling, der skal lægge til grund for partnersskabet, som er udfordringen. Heri mener, jeg er den største udfordring for mig at hitte rede i. 

Hvis der er andre som har partnerskab og vil fortælle lidt om deres samarbejde i form af tid og økonomisk fordeling etc. vil jeg være interesseret i at lade mig inspirere til nogle gode ideer herfra. 

I mit eget tilfælde er jeg blevet foræret 50% af ideen fra starten. Kapitalen til ApS har vi begge klar, da vi har arbejdet en del år. Som jeg ser det, min partner ganske vist ide originator, men dette koncept skal han naturligvis være villig til at dele. Dvs. at vi indføre at ideen rent mentalt er vores begges - da jeg også allerede har videreudviklet og raffineret idegrundlaget - så dette vil stå i samarbejdsaftalen. Lad os antage at jeg får f.eks. får udbetalt en løn på 30.000 kr. i 6 måneder, som vi mener det vil tage for at konsolidere konceptet blandt omverdenen. Hvorledes aftaler vi fordelingen af overskuddet mellem os? Da jeg f.eks. arbejder fuld tid på projektet og min partner allerede har fast job og derfor tidsmæssigt - rationelt - kun kan yde f.eks. 30 %. Hvordan værdisætter vi hinandens indsats? Der må være flere anvendte forskellige fordelingsmåder af overskuddet i et partnerskab  - f.eks. efter arbejdstimer. Dog synes jeg at det er meget tungt at fordele efter arbejdstimer - er der andre måder man kan fordele efter indsats i et partnerskab? 

Sig ikke at jeg skal have en advokat hen over det. Jo det skal vi selvfølgelig, men bare ud i den blå luft, findes der ikke steder jeg kan researche ldit om samarbejdsmodeller for egen regning. 

Camaya 

Tilmeldt 3. Aug 07
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 21:52

Hvis i hver især ejer 50% af virksomheden så skal i vel også have en ligelig overskusdeling. Men før overskuddet kan gøres op skal jeres arbejdindsats jo også belønnes. Det kan i selvfølgelig gøre på timebasis, men som du siger så virker det lidt tungt. Men jeg ved ikke om i kan lave en form for aftale om at du eks. er ansat til 37 timer om ugen, og han så er ansat til 15 timer eller lign. hvad i laver af arbejde derover må så anses som ulønnede "interessetimer"

Hvis i senere kan se at jeres respektive timeantal ikke holder, kan i jo se om i kan blive enige om en ny aftale.

I kunne også sammen lave ind opgaveliste, hvor i fordeler de forskellige  opgaver imellem jer. Derefter sætter i jer hver for sig og værdisætter hver opgave indenfor nogle fastsatte rammer. Når i har gjort det sætter i jer sammen, og så kan i forhandle frem til nogle faste værdier for hver opgave.

Men ja det er ikke nemt, og jeg har selv haft mange tanker om lignende situationer. Men held og lykke med det.

Fra København
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 20:25

Jeg har selv på et tidspunkt haft et ApS, sammen med en ven. vi havde 50/50, han arbejede der ikke. Men Jeg var der fuld tid og fik løn for det, da der var kapital nok i selskabet, begyndt vi at udlodde udbytte til hver vores holding selskab. De vigtigste i at have et selskab med en ven, er at have en skudsikker anpartsoverenskomst, hvor i har gennemtænkt alt. Hvad sker der ved den enes død?, hvis i bliver uvenner hvad gør i så (i vores stod der at den ene part giver den anden et bud på hans anparter hvor efter han så skal købe eller sælge til den pris i buddet.) Jeg er glad for at vi havde klare retningslinjer. >For vi er ikke venner mere, men jeg fik da en stor pose penge så jeg kunne starte op med noget andet:-)

Held og lykke.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)