Hvordan er reglerne omkring dokumentation ved eksport af varer indenfor EU samt øvrigt Europa?
Vi sender ofte forsendelser som maxibrev b2c til Sverige, Norge, Færøerne, Grønland m.v. men der er jo ingen dokumentation for, at varen har forladt landet. Skal eksport udenfor EU (uden moms) blot opgives ved momsangivelsen?
Vær iøvrigt opmærsomme på om I skal opkræve dansk eller svensk moms af det i eksportere til sverige, det vil afhænge af hvor meget i omsætter for årligt til svenske privatkunder.
Når vi sælger til EU-lande - Sverige m.v. fakturerer vi kunden for den danske moms 25%, som man skal. - Det er der ingen problemer i.
Men når vi derimod sælger til EU-lande udenfor EU, såsom Norge skal vi sælge produkterne uden den danske moms - Momsen betales så af kunden i Norge, når forsendelsen importeres i Norge. - Men skal der udfyldes nogle specielle eksportformularer, når vi eksporterer som et land som Norge?
Jeg tror nu ikke jeg har misforstået noget, det er nok mere dig der ikke helt kender reglerne. Du skriver følgende:
"Når vi sælger til EU-lande - Sverige m.v. fakturerer vi kunden for den danske moms 25%, som man skal. - Det er der ingen problemer i."
Det er for så vidt også rigtigt så længe du ikke kommer over den af EU fastsatte omsætningsgrænse for salg til private i andre EU lande. Kommer i over denne omsætningsgrænse skal I momsregistreres i Sverige og opkræve svensk moms af alt salg til svenske kunder.
Til Norge og andre ikke EU lande skal som du selv skriver ikke opkræves moms, men du skal jo stadig lave en udførselsangivelse!!
Udfra det du skriver er det jo tydeligt at du ikke har læst det link jeg henviste til http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=364577&vId=201169
Til Norge og andre ikke EU lande skal som du selv skriver ikke opkræves moms, men du skal jo stadig lave en udførselsangivelse!!
Der er altså ikke nødvenligt - jeg snakkede med skat om det sidste år.
Når vi får en ordre fra f.eks. USA på et par tusinde, sender vi den blot og sætter postdanmark kvitteringen som billag for at varen er blevet sendt udenfor EU, og så er det helt fint - ingen klager fra skat eller revisor.
Alt det der med at varen skal frembydes hos et toldcenter og jeg skal komme efter dig er slet ikke nødtvenligt, hvis han blot skal sende lidt LED-spots til Norge / USA eller et helt andet land.
Det er hvad de siger hos skat og det fungere for os, vi er dog stadig registeret som eksportør.
Du glemmer at der findes en tærskelværdi på 7.500 kr. Men uanset hvad så gør man nok klogt i at overholde reglerne i toldvejledningen, hvis ikke man har en skriftlig godkendelse fra Skat om at bruge en anden procedure.