Hej. Jeg har fået en god ide, som jeg mener, ville være mange penge værd. Det er en ny funktion til en af de mest populære app (ikke udviklet af mig), som jeg tror, vil gøre appen endnu bedre. Problemet er bare, at appen, som nævnt ovenfor, ikke er ejet af mig. Jeg vil gerne sælge min ide til virksomheden, som ejer appen. Men det er jo ikke bare lige til. Jeg vil gerne sikre mig, at de ikke bare tager min ide, så snart jeg præsenterer den for dem. Jeg ved ikke om man kan søge patent på en ide eller på anden måde kan gardere mig mod dette. Min plan er at sælge min ide til dem. Hvad kan/skal jeg gøre? Del jeres viden med mig :) |
Du kan ikke tage patenter på ideer, ihvertfald ikke i EU og Danmark.
I USA kan man tage patenter på algoritmer i visse tilfælde, f. eks har Microsoft patent på dobbelt klik.
Det er en svær en, for en ide er som udgangspunkt meget lidt værd i sig selv. Jeg ville personligt skrive til virksomheden og fortælle at du har en ide som mener kan gavne dem, og høre om de er interesseret? hvis de er, så læg kortene på bordet og se hvad der sker.
Stjæler de ideen og implementere den uden at kompensere dig for det, så har du jo egentlig ikke tabt mere end hvis du havde holdt munden lukket.
Tænk også over hvad du mener ideen er værd - de spørger måske efter en pris...